Ze ziet er onverzorgd uit. Haar haar heeft een flinke
wasbeurt nodig en de pukkels op haar gezicht zitten er ook maar omdat er geen
aandacht aan wordt geschonken. Ze komt uit een gezin dat zo weggelopen lijkt
uit American Beauty, met een bitch
van een moeder die perfectie nastreeft, dit aantreft in haar andere dochter en
net te weinig weerwoord krijgt van haar man die zich niet zo laat gelden.
Pauline past zich niet aan, is een outcast en streeft er naar om die rol zo
goed mogelijk te spelen. Of is het niet zo zwart/wit als dit?
Na de eerste kennismaking blijkt er meer aan de hand. Het
gedrag van de moeder heeft zo zijn redenen en ze probeert het hart op de juiste
plaats te houden. Zusje Grace leidt aan taaislijmziekte (Cystische Fibrose), een
recessieve ziekte die haar uiteindelijk fataal kan zijn. Vader is de sussende
factor die net te weinig probeert echt iets aan de problemen te doen. En
Pauline? Ze heeft wellustige (dag)dromen die doordrenkt zijn van bloed. Ze is
achttien, haar hormonen gieren door het maagdelijke lijf en de obsessie met
bloed is op zijn minst apart te noemen. Zo nodigt ze (against all odds) een zeer
populaire jongen uit om haar te komen ontmaagden (tijdens haar menstruatie).
Haar gedrag krijgt diepgang door het feit dat we af en toe
haar gedachten kunnen horen als ze in haar kamertje gaat biechten. Een slimme
zet om de vaak ellendige voice-over te vermijden. Dit moedwillig verwilderde
meisje is slim, rap van tong en weet zeer vileine opmerkingen te plaatsen die onder
andere haar dominee (een psycholoog is te duur) en directeur van de school te
kak zetten.
De film heeft een kalm ritme waarin steeds duidelijker wordt
wat er mis is met Pauline. De negatieve kracht van haar moeder, de ziekte van
haar zus en de druk van het geloof maken haar recalcitrant. Ze wil ook maar gehoord
worden. Toch is daarmee niet alles te verklaren en het feit dat er wel degelijk
een steekje los zit bij haar, zorgt voor een bitter einde: een daad van totale
gestoordheid ontsproten uit liefde met fatale gevolgen.
Mooie vertolkingen van AnnaLynne McCord als Launa, Traci
Lords (!) als de moeder en Ariel Winter (Modern
Family) als het zusje. De droombeelden zijn even prachtig als unheimlich en
Launa’s afstotelijkheid in combinatie met de empathie die je voor haar voelt is
mooi in balans.
Met de vermelding dat het knap is dat de film niet te lijden
heeft onder de bekende gastrollen (John Waters, Malcolm McDowell, Marlee Matlin, Ray Wise),
die zorgvuldig en ondersteunend worden ingezet kan ik niet anders zeggen dan
dat Excision origineel, intelligent,
grappig, grens verkennend en uiteindelijk ook ontroerend is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten