In de toekomst (2074) is het mogelijk in de tijd te reizen.
Dit is echter ten strengste verboden door de grote implicaties die dit met zich
mee kan brengen en het tijdreizen komt alleen nog in de georganiseerde criminaliteit
voor. Die sturen mensen waarmee ze willen afrekenen terug in het verleden
(2044), waar ze worden opgewacht door een zogenaamde ‘looper’ die klaar staat
om ze met één welgemikt schot om te leggen. Aangezien deze veroordeelde uit de
toekomst niet in 2044 als zodanig bestaat, zal die ook niet worden gemist en
zal er dus ook geen misdaad gemeld worden. Een slimme constructie met één klein
nadeel. Na dertig jaar wordt de dertig jaar oudere versie van de ‘looper’ in
kwestie naar hemzelf opgestuurd om te doden om zo de ‘loop’ te sluiten.
Dit nadeel is het uitgangspunt van de film en een voordeel
voor de kijker. Looper Joe (Joseph Gordon-Levitt) aarzelt dus net iets te lang
als hij de oudere versie van hemzelf moet ombrengen. Hij snapt het probleem dat
ontstaat, krijgt de onderwereld achter hem aan en probeert ondertussen zijn
misstap goed te maken. Al doende leert men, zo ook Joe, die door krijgt waarom
zijn oudere versie alles op alles zet om een topcrimineel om te brengen, met
een uiterst spannende confrontatie tot gevolg.
De kijker wordt meegenomen in een actiefilm, die zorgt voor
voldoende karakterontwikkeling om er bij betrokken te blijven, genoeg
afwisseling biedt om het verhaal interessant te houden en alles op slimme wijze
weet op te bouwen tot een spectaculair einde met een aardige verrassing. Toch
loopt het niet allemaal vlekkeloos. Allereerst moet je een beetje in de film
komen. Het begint namelijk niet al te bijzonder en dat moet je even voor lief
nemen. Wat ook niet helpt is dat het over twee verschillende tijden in de
toekomst gaat, waardoor je je af en toe even achter de oren moet krabben om
duidelijk te krijgen naar welke toekomst je aan het kijken bent. Daarnaast
zitten er momenten in de film die je gerust als een dipje kunt betitelen en die
een toch al vermoeid mens af en toe doet vechten tegen de slaap. Er is ook wat
tijd nodig om te wennen aan het hoofd van Joseph Gordon-Levitt, dat met make-up
zodanig is verbouwd, dat hij meer moet lijken op zijn oudere zelf - gespeeld door
Bruce Willis – maar het komt toch wat plastic en onnatuurlijk over. Ondanks dit
alles neemt Looper je op een gegeven
moment bij de hand om hem niet meer los te laten. Dit is ook het punt dat je
stopt met afvragen en bedenken of het hele tijdreisverhaal überhaupt wel klopt.
Het is altijd heerlijk om hierbij stil te staan en er eindeloos over te
discussiëren, maar bewaar dat lekker voor na de film. De onverwachte loop (pun
intended) die het verhaal neemt en het perfect opgebouwde spanningselement naar
het einde toe doen dan alle negatieve zaken al snel vergeten.
Verre van perfect en toch goed geslaagd.
Als je de film nog niet hebt gezien en je wilt verrast
worden kun je beter niet klikken op deze link, die je
voert naar een stukje over de manga Domu:
A Child’s Dream van Katsuhiro Otomo. Deze grootheid schreef dit verhaal
voordat hij bekend werd met Akira. Het
onderwerp in dit verhaal dat ik jaren geleden heb gelezen deed me denken aan
waar het in Looper op aan komt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten