donderdag 6 oktober 2011

Rise Of The Planet Of The Apes



Planet Of The Apes dateert alweer uit 1968. Deze klassieker werd in 2001 opnieuw leven in geblazen door Tim Burton, alleen bleek de adem een slechte monkey breath, waardoor de film een mislukking was.  Dit keer is het iets anders aangepakt. Allereerst is het een prequel, dus we krijgen het verhaal te zien hoe apen in hemelsnaam de heersers van de aarde konden worden. Daarnaast heeft men zich niet blind gestaard op de welhaast perfecte, edoch CGI-versies van de apen; het script heeft gelukkig ook de nodige aandacht gekregen.

In de zorgvuldige, doch niet al te verrassende, opbouw van de film zien we hoe wetenschapper Will Rodman (James Franco) een geneesmiddel tegen de ziekte van Alzheimer probeert te vinden. Niet geheel belangeloos natuurlijk, want zijn vader lijdt aan deze ziekte, wat het geheel meteen een emotionele lading geeft. Er worden apen gebruikt om het medicijn op te testen. Ondanks dat het mis gaat, ontfermt Will zich over een baby-aap die heel slim blijkt te zijn en langzaam maar zeker steeds intelligenter en menselijker wordt. Ik verklap er niets mee dat dit uiteindelijk op ellende voor de mensheid uit zal draaien.

Hoewel ik niet echt groot fan ben van het origineel, ben ik toch naar deze film gegaan, omdat hij zo goed werd besproken. Ik kom niet bedrogen uit, want voor de tijd die de film duurt wordt ik goed vermaakt. Dit komt zeker door de kern van de film, de relatie tussen Will en zijn aap Caesar. Beiden zijn in wezen goed van aard, maar maken keuzes die niet altijd de juiste uitwerkingen hebben. Ook aan de rest van de personages (zowel mens als aap) is tijd besteed, waardoor deze (op sommige na) wat meer diepgang hebben dan je zou verwachten van een film als deze.

Het enige waar ik zelf mee zat, is de digitale aap. Hoe mooi ook gemaakt, je ziet en weet dat ze nep zijn. Dit blijft een flinke tijd als een soort steentje in mijn schoen wringen. Pas als de film inzoemt op de apen onderling kan ik dit obstakel overbruggen. En als ik dan dit keer niet een mens, maar een aap mag aanwijzen voor beste vertolking, dan is dat zeker voor de Orang Oetan Maurice!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten