Producer en schrijver Oren Peli toonde aan dat je met een
minimaal gegeven maximaal resultaat kon behalen in zijn angstaanjagende debuut Paranormal
Activity. Die titel is ondertussen nog steeds niet uitgemolken, want
nummer 4 moet dit jaar nog uitkomen. Toch heeft hij zijn vizier ook op andere
zaken gericht, zoals het redelijk gelukte Insidious en nu
is daar Chernobyl Diaries.
Deze dagboeken (???) gaan ook weer uit van een beperkt maar
tot de verbeelding sprekend gegeven. De verlaten stad Pripyat waar vroeger de
mensen woonden die in de kernreactors van Chernobyl werkten. In 1986 is reactor
4 ontploft met desastreuze gevolgen voor de bevolking. Deze verlaten stad is nu
een plek voor (ramp)toerisme. Zes jongeren onder leiding van gids Uri wagen
zich in dit door radioactieve straling besmette gebied om de lege gebouwen met
eigen ogen te aanschouwen.
Natuurlijk gaat het mis.
De gebouwen zijn minder leeg dan verwacht, de terugkeer naar
veilige gronden wordt onmogelijk gemaakt en het is rennen voor je leven als er ‘wezens’
achter je aan komen.
Een beladen onderwerp voor een film, omdat het aan de haal gaat met persoonlijk leed van
mensen; maar niet geheel nieuw. Wes
Craven maakte de door een nucleaire test locatie gedeformeerde holbewoners het
onderwerp van zijn The Hills Have Eyes
uit 1977. Peli heeft in ieder geval in zoverre zijn huiswerk gedaan, dat er
inderdaad trips mogelijk zijn naar dit gebied, de bewoners al hun bezittingen
achter moesten laten omdat alles besmet was (inclusief huisdieren!) en dat je
spontane brandwonden kunt krijgen als de straling te hoog is. Een interessant
verslag over een daadwerkelijke reis kun je hier lezen.
En toch gaat het mis.
Waar het mis gaat, is waar het vaak mis gaat met dit soort
dingen: karakters. De zes jongelui worden totaal niet uitgediept. Het zijn
platte figuren (op de zeer rondborstige blondine na, wat dan op zich weer voor
een afleiding zorgt waardoor je de draad van het verhaal nog uit het oog zou
verliezen) die eindeloos door de nacht of donkere gebouwen rennen, achterna
gezeten door gezichtsloze wezens, waarbij zich meteen het volgende probleem
aandient. Gezichtsloos maakt in dit geval minder eng, zoals in de film Them (Ils) ook al
het geval was en in Paranormal Activity
dus juist niet. Hoewel de keuze om de ‘monsters’ gezichtsloos te houden ook kan
worden geprezen als een kleine geste om het onderwerp niet totaal te exploiteren,
staat het in de weg om de film angstaanjagender te maken.
Daarbij is er iets gewoon erg storend. Juist gezien het feit
dat Peli zijn huiswerk had gedaan is het erg hinderlijk dat er niet beter is
stil gestaan bij het onklaar gemaakte busje. Met de hoop op het vinden van een
onderdeel om weg te komen, dat dan toch niet meer zou kunnen omdat de accu leeg
is door het licht de hele tijd aan te houden. En daar in de film nog bewust van
zijn ook (!), maar dan verder geen link leggen.
De film had nog een oppepper kunnen krijgen omdat het lijkt
alsof er op een soort van Night Of The
Living Dead-achtig einde wordt afgestevend, maar helaas is de clou een opzichtige
dooddoener.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten