maandag 4 juni 2012

Snow White And The Huntsman



Een voorpremière. De zaal loopt bijna helemaal vol om twee uur ’s middags op een zonnige zaterdag. Wat me direct opvalt is dat het publiek enorm divers is. Qua geslacht, leeftijd, huidskleur… Alles is hier vertegenwoordigd. De film is geschikt vanaf 12 jaar. Zou het effectief gericht zijn op zo’n brede afspiegeling van de bevolking?

Maar liefst twee films over het witte prinsesje kwamen bijna tegelijkertijd uit. Mirror, Mirror (of gewoon Sneeuwwitje in Nederland) van beeldkunstenaar Tarsem Singh en Snow White And The Huntsman van Rupert Sanders. In beide had ik wel interesse. De versie van Singh sprak me aan simpelweg door de staat van dienst van deze regisseur, met zijn overweldigend mooie beeldtaal. Maar ook de versie van Sanders, omdat die de duistere zijde van het sprookje naar voren brengt. Helaas gaat bij Singh het beeld vaak ten koste van de inhoud en kreeg de film die geschikt is vanaf 6 jaar niet al te beste kritieken. Dan toch maar gekozen voor ‘the dark side’.

Hoewel het verhaal bekend mag worden geacht is er genoeg speling om er een eigenwijze invulling aan te geven, hetgeen dan ook wordt gedaan. De setting is Middeleeuws te noemen, maar met magische invloeden. Een fantasy film dus. Duister, donker, onheilspellend, spannend. Voornamelijk door een glansrol van Charlize Theron als Ravenna, de boze stiefmoeder en angstaanjagende heks die haar ongelooflijke schoonheid en absolute slechtheid op duivelse wijze combineert. Maar ook Kristen Stewart is goed gekozen voor haar rol als Snow White, met haar blanke huid, ravenzwarte lokken, bloedrode lippen en onschuldige maagdenblik, die toch ook haar mannetje kan staan als het nodig is. Ik zie daarbij door de vingers dat haar emotionele palet niet al te groot is. De (acht)  dwergen worden vertolkt door bekende acteurs als Bob Hoskins, Ray Winstone, Eddie Marsan en Nick Frost en zijn een heerlijk stelletje ongeregelde trollen met het hart op de goede plek. Ze zorgen voor wat spaarzame grappen in een film die inderdaad vooral duister is. Hier geen hé ho hé ho en ook het werk zit er nog lang niet op, want er wordt gestreden tot de dood er op volgt.

Wel een appel, geen glazen kist, wel een kus maar een andere uitkomst. Sneeuwwitje als een Jeanne d’Arc, die haar volk inspireert en tot grote daden in staat blijkt. Met dwergen, een jeugdliefde en een jager tot haar dienst, als een echte feministe.  

Voor elk wat wils? Voor elk wat wils!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten