woensdag 16 juli 2014

Deux Jours, Une Nuit


“Niet huilen”, zegt ze tegen zichzelf. Een eenzame traan kruipt langzaam over haar wang naar beneden. Het blijkt een oneerlijke strijd en wat later vloeien ze alsnog. Ze krijgt ook wat te verstouwen, die laatste dag voor het weekend. De uitslag van de stemming op haar werk is binnen en via de telefoon hoort ze de uitslag. Veertien van haar zestien collega’s hebben voor het behoud van hun bonus gestemd wat inhoud dat zij haar baan verliest. Want het bedrijf kan het niet allebei betalen en zodoende hebben ze deze onmenselijke keuze bedacht en de verantwoordelijkheid bij de werknemers neergelegd. Het resultaat is voor Sandra (Marion Cotillard) niet alleen het verlies van een inkomen dat ze nodig hebben om de hypotheek te kunnen betalen. Het is een misschien wel een fatale klap omdat ze net haar depressie te boven is, daar niet weer in terug wil zakken en haar werk nodig heeft om dit te voorkomen. Sandra kan gelukkig rekenen op haar liefhebbende en ondersteunende man (en twee kindertjes) en een fijne collega die een herstemming voor elkaar krijgt, omdat een voorman angst heeft gezaaid in het nadeel van Sandra. De stemming is maandag, dus heeft ze twee dagen om haar collega’s op te zoeken en ervan te overtuigen dat ze voor haar moeten kiezen en niet voor hun bonus.

Even muggenziften. De titel van de film slaat eigenlijk nergens op. Je hebt nu de indruk dat ze twee dagen en een nacht bezig is om haar doel na te streven. Maar die nacht is verder van geen belang in het verhaal en het zouden dan eigenlijk twee dagen en drie nachten moeten zijn, maar dat klonk niet zo goed waarschijnlijk.

De film zelf is van hoog niveau, zoals we gewend zijn van de gebroeders Dardenne. Van tevoren heb je zo je bedenkingen, wat je zelf zou doen als je in haar schoenen stond en of je wel zo ver zou gaan. Deze bedenkingen worden geheel weggenomen door de zeer geloofwaardige en realistische onderbouwing waarom ze dit doet, ondanks dat ze zich een bedelares voelt. Tijdens haar tocht langs de deuren van collega’s komt dan ook de andere kant van het verhaal aan bod. Hoe is de situatie voor die collega’s? De meesten hebben het verre van breed en kiezen vóór hun bonus en niet tegen Sandra, hoewel het één en het ander onlosmakelijk door het bedrijf aan elkaar verbonden zijn. En ook voor hen is de keuze er een die grotere gevolgen kan hebben. Deze ontmoetingen zijn vaak zeer confronterend. Soms pijnlijk, soms hoopgevend, soms hartverwarmend. Sandra wil geen medelijden, maar dat zal toch een factor zijn die meespeelt.  


Naarmate de bezoekjes vorderen, neemt zowel hoop als wanhoop toe. Hoop dat er genoeg mensen in haar voordeel zullen stemmen, maar wanhoop over de gedachte hoe het moet voelen straks te werken tussen collega’s wiens bonus je hebt ontnomen. Het is een helletocht op micro niveau, die echter een boodschap op macro niveau uitdraagt. Het wordt op indringende en emotionele wijze voelbaar gemaakt door de formidabel spelende Cotillard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten