maandag 12 januari 2015

The Seasoning House


De jaren ’90. De Balkan is een oorlogsgebied en één van de verschrikkingen daarvan is dat er jonge meisjes worden ontvoerd en te werk worden gezet in een vervallen pand, alwaar soldaten hen op vaak ruige wijze misbruiken. Onder leiding van Viktor wordt de meisjes op barbaarse wijze duidelijk gemaakt dat ze geen hulp hoeven te verwachten, dat dit hun wereld is. Ze worden afhankelijk gemaakt door de toediening van drugs. In deze hel loopt de doofstomme Angel rond, die in het huis dienst doet als hulpje en lijdzaam uitvoert wat haar wordt opgedragen, zoals het verzorgen van de meisjes (zowel oplappen als het injecteren van drugs), schoonmaken en koken. In het begin is er weinig conversatie, weinig verhaal. Het gaat om de beleving van wat zich daar afspeelt en dat voelen we door hoe Angel het doormaakt. De beelden, veelal in slow motion, benadrukken deze wereld waarin een leven niet voor te stellen is. Ze beweegt zich door de gangen en kamers alsof het een hallucinerende droom is, waarin ze haar handicap optimaal benut om afstand te kunnen bewaren. Pas als er een meisje via gebarentaal met haar gaat communiceren, laat ze haar schild zakken en is er voor het eerst sprake van wat menselijkheid en een sprankje hoop. Het blijkt een keerpunt in haar leven.

Het op onvrijwillige wijze terecht komen in de seksindustrie en te vrezen daar nooit meer uit weg te komen doet me denken aan het zeer indrukwekkende boek Slave Girl . Een wereld waarin alles van je wordt afgenomen, je niemand meer kunt vertrouwen, je afhankelijk wordt gemaakt van drugs waarbij de leverancier je gevangenisbewaarder is, je constant wordt verkracht en mishandeld... Het is een plek waar je alle hoop laat varen. The Seasoning House is ook zo’n plek. Heftige beelden worden niet geschuwd. Sterker nog, er komen momenten van extreme horror voorbij, die de toch al beladen sfeer nog heftiger en intenser maken. Dat juist Angel (een haar door Viktor gegeven naam) de hoofdrol heeft is een sterk uitgangspunt. Ze kan overleven door zich te distantiëren, maar wordt strijdbaar door het sprankje menselijkheid dat ze van één van de meisjes krijgt.

Een loodzware film die je zelfs naar het einde toe niet echt een vorm van verlossing geeft.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten