Als ik de statistieken er bij pak zie ik dat ik minder bioscoopfilms heb gezien dan
vorig jaar. Toen waren dat er 99 van de 375 uitgekomen films, nu zijn dat er 74
van de 378. Dat scheelt flink. Dat kan te maken hebben dat ik meer TV-series
dan ooit heb gevolgd en dat kost tijd die ik niet kan besteden in de bioscoop.
Het zij zo. Wat me ook opvalt is dat ik in 2014 wel veel mooie films heb
gezien. Vandaar dat ik er gewoon een top 15 van heb gemaakt. Ik bedoel, waarom
moeilijk doen als het makkelijk kan. En de volgorde? Ach, de volgorde…
Daarnaast waren de titels voor mijn jaarlijkse horror top 10
moeilijker te vinden. Grote films lieten het een beetje afweten, geen Maniac, Evil Dead
of The
Conjuring dit jaar, maar er zitten nog altijd mooie titels bij
gelukkig. Dan een nieuw overzicht genaamd ‘best of the rest’, met films die
tussen wal en schip vielen, of te oud waren om in de reguliere top 15 terecht
te kunnen komen. Het TV overzicht tenslotte is wederom aangepast, nu in een OUD
en NIEUW deel. Kortom, genoeg tips uit de oude doos, terwijl de ogen alweer
gericht zijn op de toekomst, zoals het – na het enkele keren te hebben
overgeslagen – PAC-festival
in februari en natuurlijk Imagine
in april.
Algemene top 15 van
2014
Under
The Skin is een aparte film, waarin weinig wordt gepraat, veel herhaling
zit, die traag is, maar nooit verveeld omdat de misschien zelfs banale basis
van het verhaal zo ontzettend boeiend en op aparte wijze wordt weergegeven. (…)Bereid
je voor op een bijzondere ervaring. Bereid je ook voor om met een naar gevoel
huiswaarts te keren.
- 2. Whiplash
Er ontstaat een soort strijd tussen
leerling en leraar, die beide niet van opgeven willen weten. De film neemt
daarbij een interessante wending die zorgt voor een verrassing, maar het blijkt
een interlude te zijn voor een meer dan fantastische finale, met een weergaloos
kippenvel moment tot slot.
- 3. Enemy
Dit verhaaltje dat ik nu neerpen geeft niet
weer hoe ongelooflijk mysterieus, ongemakkelijk, beangstigend, subtiel en
raadselachtig de film is. De film is een spinnenweb, bestaande uit draden, die allen verbonden zijn en waarbij het
effect op de een, gevolgen heeft voor de ander. Het speelt zich af in een
grauwe wereld, waar alle kleur uit is gezogen. De ontwikkeling van het verhaal
gaat traag, maar is enorm boeiend. Je hunkert naar informatie, maar die wordt
schaars gegeven. Vragen en antwoorden vliegen razendsnel door je hoofd, om grip
te krijgen. En hoewel je verstand er soms niet bij kan voel je toch precies wat
er wordt bedoeld. Het gevoel dat het helemaal niet in orde is en toch ook weer
wel. Dat het moet gaan zoals het behoort te zijn, ook al ben je de vlieg in het
web. Zet je schrap voor een mindfuck met een bizar eng eindbeeld.
Boeiend is het begin, waarin we zien hoe
Northup in de val loopt. Adembenemend als je voelt hoe het moet zijn als er zo’n
onrecht aangedaan wordt waar je niets tegen kan doen. Tragisch dat niemand te
vertrouwen is en dienstbaar zijn de enige mogelijkheid tot overleven blijkt.
Afschuwelijk hoe een mens een ander mens zo kan behandelen, zowel geestelijk
als lichamelijk.
- 5. Boyhood
Als ik Eye achter me laat, het pontje pak,
de bus, en napraat en denk over de film krijg ik eigenlijk het mooiste cadeau.
Terugdenken aan je eigen leven, het ophalen van herinneringen, het zien van
overeenkomsten met de film (…), nadenken over hoe het was, voelen waar het om
gaat. Verder denkend en pratend kom je er achter dat alles in de film eigenlijk
heel goed in elkaar zit, zorgvuldig is gedaan, reëel en geloofwaardig overkomt.
En je snapt dat het laatste shot al twaalf jaar geleden vast stond in het hoofd
van Linklater, het shot dat antwoord geeft op de vraag die Mason op een gegeven
moment stelt: “what’s the point of all this”.
Gebaseerd op het levensverhaal (en de
boeken) van Jordan Belfort weten Martin Scorsese en Leonardo diCaprio er een
waar feest van te maken. Een feest om naar te kijken en van te genieten. Een
feest dat maar liefst drie uur duurt en geen seconde verveelt. Op zich al een
knappe prestatie, want het laat een best eenzijdig verhaal zien, waarin we
kunnen smullen van de uitspattingen van Belfort die op het obscene af zijn,
maar de andere kant van de medaille, de vele gedupeerden die het vaak toch al
niet zo breed hadden, komt totaal niet aan bod. Een keuze die voor deze film
toch goed uitpakt. De combinatie van komedie en misdaad vloeit mooi samen en
maakt het tot een licht verteerbaar geheel, waarin diCaprio van het doek spat.
Het is een helletocht op micro niveau, die
echter een boodschap op macro niveau uitdraagt. Het wordt op indringende en
emotionele wijze voelbaar gemaakt door de formidabel spelende Cotillard.
- 8. Starred Up
Starred Up is één bal spanning die je als
kijker constant voelt en je op het puntje van je stoel houdt. Maar er is veel
meer. Het geeft een kijkje in hoe het er in de gevangenis aan toe kan gaan,
maar dan drie tandjes heftiger dan wat je gewend bent. Het laat je kennis maken
met personages voor wie je een oordeel klaar hebt, maar waarvan je dat oordeel
aan het einde van de film toch wat bij moet stellen, in positieve of negatieve
zin, want alles blijkt grijzer dan verwacht. (…)Een uiterst rauwe en intense
ervaring. Het is een tijd geleden dat ik zo onder de indruk de bioscoop weer
verliet.
- 9. I Origins
Ian maakt een soort reis. Als wetenschapper
wordt hij verliefd op een spiritueel ingestelde vrouw, die hem via een mooie,
maar niet staafbare redenatie kennis wil laten maken met die andere zijde. Hij
sluit zich er echter voor af, ook al kan hij bepaalde zaken niet verklaren, en
richt zich geheel op zijn studie, als zijn geliefde door een bizar ongeluk om
het leven komt. Maar hoe kun je loslaten als je steeds weer wordt vastgegrepen?
Een ‘toevallige’ uitzondering in zijn alledaagse leven brengt hem uiteindelijk
dichterbij iets wat hij zo graag wetenschappelijk wil onderbouwen om zekerheid
te hebben. Kan geloof dan zekerheid zijn? Het komt allemaal samen in een einde
dat – ook al zie je het aankomen – een brok in de keel en een traan in het oog
opwekt.
Metalhead is een prachtige zwarte parel die
een Arthouse roulatie zou moeten krijgen. De poster die mij juist aansprak kan
mensen afschrikken, wat niet de bedoeling moet zijn. “Don’t judge a book by it’s
cover” is een kernwaarde van de film.
- 11. The One I Love
Creepy, grappig, leerzaam, vreemd,
geloofwaardig; vol leuke en ‘fucked up’ ideeën. Een film waarover je nog heel
lang na kunt praten...
- 12. Her
Je moet er in mee kunnen gaan dat een
computer programma gevoelens kan hebben en ontwikkelt. Dan blijft alsnog de
vraag in hoeverre die gevoelens echt zijn en niet gekopieerd uit wat het systeem
uit waarneming heeft geleerd. Maar mensen kunnen ook emoties veinzen… Je gaat
er in mee dat Theodore het als ‘echt’ ervaart, evenals Samantha, waarmee je als
kijker weer terug komt bij de vraag: wat is echt? In hoeverre willen we ons
laten bedonderen? Hoe erg is dat? De film biedt geen antwoorden, maar een hoop
stof tot nadenken.
Guardians
Of The Galaxy neemt zichzelf verre van serieus. Ook daar had ik op voorhand
mijn bedenkingen bij, want humor is een moeilijk iets. Gelukkig weten ze in
deze film de juiste toon te vinden die zorgt voor heel wat vrolijke momenten,
zonder dat de balans met de overige elementen (actie, drama, avontuur, science
fiction) er door wordt verstoord. Zelfs de 3D effecten maakten sinds lange tijd
weer eens indruk op me. Een diepere boodschap of gedachtengang hoef je hier
echter niet te verwachten, maar voor een heerlijk ruimtespektakel ben je aan
het goede adres.
- 14. Interstellar
De bijna drie uur durende film is enorm
boeiend en laat vooral het relatieve concept van tijd zien, dat in theorie
duidelijk moge zijn, maar nu een emotioneel kader krijgt dat je niet onberoerd
laat.
- 15. Ida
Wat de invloed van de (wereldse) beproevingen
op beide vrouwen is wordt op markante wijze duidelijk, net als het feit dat de
gruwelen van de oorlog nog heel lang voelbaar zullen zijn. Een erg mooie film
die je in zijn greep houdt met een droef stemmend einde dat de meeste van ons
ook nog even een spiegel voor houdt.
Horror top 10 van 2014
Dit is een zeer extreme art-gore-film. De
camera is bijna de gehele film lang statisch, er wordt gewerkt met ‘out of
focus’, focus die niet mee gaat met de actie, aparte kadering en het tempo is
traag. Ondersteund door indrukwekkende vioolmuziek voor begrafenissen (Rohan
Kriwaczek) draait alles om het verval en de gevolgen daarvan voor het lichaam
en de acties die het meisje onderneemt om dit tegen te gaan, of uit te stellen.
(…) Het is zeker geen alledaagse kost, maar wie verder kijkt dan het trage
tempo en de fantastische special effects van niemand minder dan Remy Couture is
getuige van een teloorgang die je op verschillende niveaus diep kan raken.
Wat begint als heerlijk puberale lol, met
hilarische vondsten, wordt na verloop van tijd vernederend, onsmakelijk,
pervers, ziek, extreem en goor.
Horror en komedie zijn moeilijk succesvol
te combineren. De Nieuw-Zeelandse makers van What We Do In The Shadows vonden Interview With The Vampire een prachtige film, maar ze wilden zo
graag Brad Pitt eens naar de wc zien gaan. De (niet letterlijke)
verwezenlijking van dat idee is volkomen geslaagd.
- 4. I Am A Ghost
Dat we een haunted house nu eens vanuit het
perspectief van de geest mee maken is een zeer originele insteek. Dat deze
geest niet kwaadwillend en ook nog eens bijna de hele film als enige in beeld
is, is een gedurfde zet, die zeer geslaagd is te noemen. De herhaling die zeker
in het begin zit is een noodzakelijk kwaad, om de sfeer van gevangen zitten in
een soort loop weer te geven. De conversaties met het medium zijn zeer interessant.
Het is alsof de geest in therapie zit, om dingen te verwerken en daarna verder
te komen. Dit proces is fascinerend gedaan. Dan blijkt ook waarom ze vast zit,
waarbij die bewustwording iets in werking zet die de film ook nog eens verdomd
onrustbarend en simpelweg eng maakt. Uitermate goed gedaan.
- 5. The Babadook
De film kent een mooie, rustige opbouw,
waarin goed duidelijk wordt hoe alle pijn, verdriet, zorgen, wanhoop, angst en
gebrek aan liefde je teveel kunnen worden. Het trauma van het verlies van haar
man komt tot leven in de vorm van een ouderwetse boeman die de moeder zelfs
tegen haar zoontje opzet. Als dit eenmaal gebeurt, wordt de film echt knap griezelig,
maar tegelijkertijd ook hartverscheurend en grappig.
- 6. Contracted
Stukje bij beetje krijgen we een beter
inzicht in de persoon Samantha, wat er in het verleden heeft gespeeld, waar ze
doorheen is gegaan, dat haar leven nog wat onstabiel is, maar beter dan
voorheen. Op subtiele wijze ondersteunt deze informatie de wijze waarop ze zich
gaat gedragen door het voorval, waardoor het zo realistisch over komt. Zelfs
als de toon verandert heeft dat een reden. Contracted
is interessante film waar huiver en medelijden hand in hand gaan. Het einde
ligt trouwens enorm voor de hand, maar komt toch als complete verrassing.
“That’s the problem with serial killers. They’re compulsively driven, so
they got no panache. You need to be more philosophical about murdering people”.
Het belooft een enerverende nacht te worden
en die belofte wordt nog ingelost ook. Het morele dilemma dat een nacht als
deze oplevert wordt dit keer wat meer over de lengte van de film verspreid en
is wat minder prangend dan in deel 1. Dat komt omdat de hoofdpersoon een missie
heeft, zich dus al heeft vereenzelvigd met het idee van The Purge, maar onderweg toch tegen zijn eigen gevoel van goed en
kwaad aanloopt. De nadruk ligt op de actie en interessante wendingen in het
verhaal, waarbij het op-het-laatste-moment-gered-worden-syndroom gelukkig niet
telkens wordt toegepast.
- 9. Wolf Creek 2
De extreme bloody gore die volgt geeft de
humor een ongemakkelijke en wrange bijsmaak. Zeker gezien het feit dat het op
waarheid is gebaseerd. Dan neemt het verhaal alsnog een interessante wending
waardoor alles weer mogelijk is. Het is een goede zet waarbij open deuren
worden vermeden en de film je tot het einde toe in de greep heeft vanwege de
brute moorden, kat- en muisspelletjes en martelpraktijken van Taylor.
- 10. Dark Circles
Dark
Circles (de donkere plekken rond je ogen) speelt daarbij op slinkse wijze
met het verwachtingspatroon. Waar je een schrikeffect verwacht komt het niet
altijd, of toch net even anders. De spanning zit er goed in, met de unheimische
verschijningen en de bijna ongelukken met de baby. Ook aan de opbouw is
gedacht. Slaapgebrek, uitputting, draaien op de automatische piloot, irritatie,
verwijten, ruzie, woede uitbarstingen, doordraaien… Is het echt wat ze zien?
Draaien ze door? Dit is heel lang onduidelijk, waardoor het interessant blijft
ondanks dat het zich op een gegeven moment een beetje voortsleept. En hoewel
het top niveau van het begin nergens meer wordt gehaald kent de film een
uitkomst die het geheel misschien toch in een ander genre plaatst dan verwacht.
Best of the Rest
The Conspiracy zit heel goed in elkaar. De aannemelijkheid van wat je krijgt voorgeschoteld is groot. Het zou best kunnen dat er geheime groeperingen zijn die de touwtjes wereldwijd in handen hebben en er voor zorgen dat de dingen lopen zoals zij dat willen. Naarmate de film vordert komt deze in een ander vaarwater en krijgt het geheel een zeer onbehaaglijk, claustrofobisch karakter dat uitmondt in pure horror.
Van veel dingen weten we dat het gebeurt, en dat dat niet goed is. Maar meestal kiezen we er voor om onze kop in het zand te steken. The East drukt ons weer eens met de neus op de feiten, op een spannende en verantwoorde manier.
Het lijkt alsof een we inzoemen op een verborgen karakter uit het meesterwerk van Danny Boyle, die ons alle hoeken en gaten van ontaarding en perversiteit laat zien. Daar zit hem dan ook meteen de beperking in. Maar ach wat zeur ik eigenlijk, elk bezwaar wordt door de opwindende en overrompelende aanpak eigenlijk te niet gedaan. Daarbij zorgt het omslagpunt voor nieuwe inzichten en wat diepte en is het knap dat je ondanks alles toch sympathie krijgt voor de ontaarde antiheld. Kortom: its a helluva ride!
Het gevoel dat je langzaam gek aan het worden bent is beangstigend, benauwend, verdrietig en ongemakkelijk in beeld gebracht. Alicia komt in een neerwaartse spiraal die zeer overtuigend over komt. (…) Extra complimenten voor het gekozen einde dat toch vrij onverwacht is, zeer triest en je sprakeloos achter laat, waarna je even nodig hebt om deze nachtmerrie te verwerken.
Er wordt geen woord gesproken in deze (geluids)film van Kim Ki-duk, wat het geheel iets artificieels, maar ook iets heel puurs geeft. Actie en reactie. Basaal, extreem en onomwonden. Zowel inhoud als uitvoering. Schuld, boete, wraak, woede, opoffering, liefde, angst, schaamte, verantwoordelijkheid, spijt. Gevoelens die we allemaal kennen, maar in deze film zie je ze aan de hand van niet alledaagse voorbeelden terug. Kim Ki-duk neemt je mee op een zoektocht naar alternatieve vormen van seksueel genot, waarbij weinig wordt geschuwd, taboes bij de hoorns worden gevat.
De film is gebaseerd op de École Polytechnique Massacre, ook wel de Montreal Massacre genoemd, die zich voordeed op 6 december 1989 in Montreal, Quebec, Canada. Het is misschien wel de meest indrukwekkende film over een onderwerp als dit die ik ooit heb gezien. Meedogenloos en zeer confronterend.
Hoofden splijten, benen breken, botten kraken, messen verdwijnen in lijven, kogels doorboren lichamen, ledematen worden verbogen in hoeken die anatomisch niet correct zijn. Zoals verwacht zijn de vechtscènes in de traditionele Indonesische martial art pencak silat stijl zowel sierlijk als snel, agressief, bruut en vooral heel dodelijk. In de persoon van hoofdrolspeler Iko Uwais is een nieuwe martial arts superster opgestaan. Zijn ontdekker Gareth Evans heeft de Indonesische vechtkunst in het spotlicht gezet en met de twee Raid-films een nieuwe hedendaagse standaard, waar nauwelijks aan valt te tippen.
Een legende verhaalt over eenzame mannen die in de bergen behoefte kregen aan de ideale vrouw en deze zelf maakten uit een bezem, wat stro en kleren. Ze kwam tot leven en nadat de mannen zich tegoed hadden gedaan aan haar, nam de vrouw op gruwelijke wijze wraak. (…) Uiteindelijk zit de film doordachter in elkaar dan verwacht en heeft ze een uiterst macaber tintje.
Er is weinig conversatie, veel kijken en fantaseren. Er heerst een dromerige, sensuele sfeer, soms speels, soms broeierig, maar altijd blijft je aandacht er bij. Ergens wringt er iets, iets dat verwarring opwekt en een gevoel van ontij. In de voice over spreekt een vrouw over haar liefde. Dit is een film over liefde, maar met alle lelijkheid die daarbij kan horen. De gewelddadige uitbarsting aan het einde laat daar geen misverstand over bestaan.
De TV draait overuren: OUD
(waarin ik
op alfabetische volgorde mijn favoriete series opnoem die al meerdere seizoenen
lopen)
De TV draait overuren: NIEUW
(waarin ik
op alfabetische volgorde mijn favoriete series opnoem die hun première seizoen
hadden)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten