In de linkerhoek hebben we Mickey Cohen (Sean Penn),
een ex-bokser die nu als gangster de scepter wil zwaaien in Los Angeles, alwaar
hij met drugs, hoeren en gokken genoeg geld binnen haalt om rechters en politie
in zijn zak te hebben. In de rechterhoek staat Sgt. John O’ Mara, een
politieman van het type ruwe bolster blanke pit, hardboiled, niet al te snugger
maar met het hart op de juiste plek, die in opdracht van zijn chef in het
geheim een team samen gaat stellen om Cohen lam te leggen. Geen arrestaties,
geen glorie, geen promotie.
Het is vlak na de oorlog en ondanks het feit dat O’ Mara’s
zwangere vrouw hem zegt: “war is over, stop fighting, come back to me”, ziet ze
in dat er een nieuwe oorlog aan de gang is tegen de misdaad en dat ze John als
trouwe en goudeerlijke wetsdienaar beter kan helpen in het samenstellen van het
ultieme team.
De groep van ‘ultimate avengers’ gaat ietwat als een kip
zonder kop tekeer tegen alles waar Cohen een vinger in heeft en haalt zich de
woede van deze gangster op de hals, die zich natuurlijk niet zomaar gewonnen
geeft. Een strijd ontvouwt zich tussen goed en kwaad, met voor- en tegenspoed,
met een einde dat is te voorspellen, maar de weg er naar toe is zeer
genietbaar.
In deze film geen tint grijs (laat staan vijftig). Het is
klip en klaar wie goed is en wie slecht, zelfs als een goede met een slechte
werkt. Dat maakt het ondubbelzinnig en daardoor genietbaar als zodanig. Die
hoedanigheid uit zich dan verder in treffende locaties, mooie kleding,
prachtige typetjes, ‘a dame to
kill for’ en heerlijke oneliners. Zoals wanneer O’ Mara probeert de ‘smooth
operator’ Sgt. Jerry Wooters
(Ryan Gosling) te rekruteren, die hem een passend antwoord geeft: “The whole
town is under water and you’re grabbing a bucket when you should be grabbing a
bathing suit”. Of om de kip zonder kop aanpak, maar het vertrouwen in
elkaar te onderschrijven als de ‘gangster squad’ een inval gaat doen: “You’re
sure we can pull this off?” “No.” “Let’s do it then.” Ondertussen vliegen er
meer kogels rond de oren dan dat er woorden uit de monden komen.
Qua onderwerp valt de film natuurlijk goed te vergelijken
met The Untouchables van Brian de
Palma, maar Gangster Squad mist de
signatuur van een auteur om een echt hoge score mogelijk te maken. En hoewel
het auteurschap van de Palma omstreden mag zijn, zijn signatuur was
onmiskenbaar.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten