Na Scrapbook en
I Spit On Your Corpse, I Piss On Your
Grave was mijn aandacht voor
regisseur Eric Stanze genoeg aangewakkerd om enkele van zijn andere films bij
hem te bestellen. De gesigneerde versies kwamen al snel door de brievenbus,
maar het heeft wederom heel lang geduurd voordat ik dan eindelijk één van de
zilveren schijfjes in mijn regiovrije speler plaatste om te zien wat hij van Deadwood Park heeft gemaakt. De film is
van een geheel ander kaliber dan de extreme films die ik al kende.
Jake ontvlucht Los Angeles en keert terug naar zijn
ouderlijk huis waar hij tot zijn achtste jaar is opgegroeid. Het ligt nabij een
Drive-In bioscoop in het gehucht Eidolon Crossing en is totaal vervallen. Jake
haalt herinneringen op aan zijn tweelingbroer die toentertijd is ontvoerd en
nooit is teruggevonden. Het verhaal gaat dat de eigenaar van het plaatselijke
amusementspark Dogwood Park maar liefst 26 kinderen heeft ontvoerd en vermoord.
Die man is allang dood, het attractiepark dat in de volksmond Deadwood Park
wordt genoemd ligt er verlaten en overwoekerd bij en de plaatselijke bevolking
zit niet te wachten op iemand uit de stad die oude wonden open komt halen. Jake
heeft verder niets kwaads in de zin, wil alleen gemoedsrust, maar krijgt het
omgekeerde als de desolate sfeer van het oude huis hem parten gaat spelen en
hij verontrustende verschijningen in en om het huis waarneemt. De geesten van
kinderen die geen rust hebben kunnen vinden geven aanwijzingen over wat er nu
echt is gebeurd zoveel jaar geleden.
Een niet al te verrassend spookverhaal zou je denken.
Eigenlijk is dat ook zo. Want het verhaal op zich neemt een lange en langzame aanloop
naar wat er in de proloog al te zien is geweest. De verrassing zit hem dan in
twee zaken. Ten eerste de prachtige locaties. Waar in Nederland elke centimeter
grond een bestemming heeft, komt het in Amerika vaak voor dat er gebouwen en zelfs
hele attractieparken worden achtergelaten, omdat het waarschijnlijk te duur is
om ze op te ruimen en het verder niemand in de weg staat, waarna de natuur er grip
op krijgt en de mooiste spookachtige taferelen ontstaan die op vele websites
te zien zijn. De Drive-In en het
attractiepark in de film zijn daarvan mooie voorbeelden, die ruimschoots de
aandacht krijgen. De andere verrassing zit hem in de terugblikken (in
zwart-wit). Door de gehele film vinden deze plaats, maar wat mij betreft zijn
het vreemde obstakels in het verhaal. Ten eerst zijn deze episodes erg
uitleggerig, terwijl het weinig toevoegt aan wat we weten of willen weten. Ten
tweede voelen ze als slecht geïntegreerd in het hoofdverhaal, doordat ze
niemands herinnering zijn, maar gewoon op zichzelf staande miniverhaaltjes
vormen, waardoor ze tot vervelens toe het ritme en het toch al niet te snelle
tempo telkens onderbreken. Naarmate de film vordert en zijn conclusie bereikt
wordt dit alleen maar erger, met een op zich knap gefilmde oorlogsepisode
(gespeeld door een groep die aan historisch re-enactment doet) die een mini-film
op zich is, maar totaal niet bij de rest past en het hoofdverhaal dat eindelijk
een belofte van actie kende bruut onderbreekt met informatie waar je totaal
niet meer op zit te wachten. Als de duivel dan eindelijk uit het doosje komt, is
het eerder lachwekkend dan spannend.
Het in deze vorm oppimpen van het toch wat saaie en zeker
niet griezelige verhaal is wat mij betreft een verkeerde zet. Deze poging tot het
maken van een meer mainstream film is wat mij betreft dan ook mislukt hoewel ik
zeker het gevoel heb dat Stanze met zijn artistieke inzichten en
cinematografische aanleg wel degelijk tot zoiets in staat is. Ondanks alles kijk
ik toch uit naar de film die hij hierna heeft gemaakt, Ratline, die niet alleen weer vol eigenzinnige ideeën, maar ook tjokvol
geweld en gore schijnt te zitten. Hopelijk is het ook daar aanwezige historische
deel beter in de film verweven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten