Een voorpremière voor de houders van een ‘unlimited card’,
waarbij een hapje en drankje in het vooruitzicht wordt gesteld. Dit laatste is
een leuke bijkomstigheid, maar het gaat mij om de nieuwe film van Nicolas
Winding Refn, waarvoor ik nog even geduld moet hebben, want de zaal 2 van
Tuschinski wordt geprepareerd en we kunnen pas tegen negen uur naar boven. Voor
de ingang van de zaal staan flesjes drinken en zakken chips (een nieuw te
promoten variant) klaar. De zaal is uitverkocht, maar er zijn gaten door mensen
die het af hebben laten weten. Voor de film begint komen er nog twee medewerkers
van Pathé met wat goodies (shirt, dvd en huurtegoed) die worden verloot onder
de aanwezigen. Er zit ook nog een iPad in het vat, maar daar krijgt één van ons
persoonlijk bericht van.
Vanaf het begin heb ik de Deense regisseur Refn gevolgd. Van
Pusher tot Drive.
Eén ding wordt al snel duidelijk: zijn fascinatie voor geweld. Only God Forgives is na het bejubelde Drive eigenlijk de volgende gedurfde
stap voor Refn. Ook dit keer speelt Ryan Gosling de hoofdrol. Alleen is er
weinig inleving mogelijk bij zijn karakter, wat overigens geldt voor alle hoofrolspelers.
Waar in Drive een in wezen goede
kerel zich door omstandigheden laat verleiden door verkeerde keuzes en het
gebruik van geweld om anderen te helpen (!) hebben we in Only God Forgives te maken met alleen maar slechte figuren, die
variëren van verwerpelijk tot abject. Onschuldigen zijn gereduceerd tot
voetnoten.
Billy, de broer van Julian (Gosling), wordt vermoord in
Bangkok. Moeders ( Kristin Scott Thomas zoals je haar nog nooit hebt gezien!)
komt naar Thailand om het lijk mee terug te nemen naar Amerika, maar niet
voordat ze haar uiterste best doet de moordenaars op te sporen en af te laten maken.
Alleen blijkt de zichzelf boven de wet geplaatste politieman die er mee te
maken heeft de gemeenste sadist van iedereen. Met de filmtitel in gedachten is
er alleen plek voor wraak en komen we in een geweldsspiraal die uiterst
stijlvol in beeld wordt gebracht. Doordat je geen sympathie hebt voor wie dan
ook, behoudt het geweld al zijn sadistische puurheid en kun je er niet ‘verlekkerd’
naar kijken. Ik vermoed dat dit het doel was van de regisseur. Dat betekent nog
niet dat de film geslaagd is, want dat is deze verre van. De karakters hebben
hun eigenaardigheden die plausibel kunnen zijn, maar (onbedoeld?) lachwekkend
over komen. Zoals de karaoke optredens van de politieman en de af en toe
ridicule uitspraken van de moeder. Daarbij kent Refn in zijn gestileerde
werkelijkheid eigenlijk weinig diepgang, terwijl het tegendeel wordt
gesuggereerd. Iets waar ook de - soort van – mysterieuze visioenen van Julian
onder lijden. Veel tijd in de film wordt besteed aan cool en emotieloos kijken
(door Gosling) echter zonder dat je onderhuids veel voelt broeien. Nog iets dat
over de gehele linie de kop op steekt: de afwezigheid van emotie. De coolheid
vlakt alles uit, zowel bij seks als geweld. Ook opvallend is dat bewegingen uiterst
langzaam worden uitgevoerd, waarbij spanningsopbouw met saaiheid wordt verward. En
dan zijn er nog scènes die vast hun betekenis hebben, maar moeilijk te plaatsen
zijn.
Gedurende de film verlaten zo’n man of 25 de zaal
voortijdig. Dat zegt ook wel iets. Op het eerste gevoel vind ik dit een intrigerend
maar mislukt experiment. Ik krijg de film niet zo snel uit mijn hoofd en een
film die tot nadenken stemt heeft sowieso een streepje voor. Interviews met
Refn die ik heb gelezen en gezien zijn weinig verhelderend. Ook daar krijg ik
trouwens de indruk dat hij diepzinnig
over wil komen, maar dat nu niet direct is. Pretentieus? Of mis ik gewoon iets?
Hoe dan ook, zoals Woody Allen in zijn laatste films diverse
Europese steden als heerlijke toeristische trekpleister weet neer te zetten, zo
slaagt Refn er in Bangkok op het lijstje van steden te zetten waar je nog niet
dood gevonden wilt worden. Ha!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten