zondag 2 juni 2013

The Hangover Part III


13 juni 2009, The Hangover: “Dit is gewoon één van de meest komische films die ik ooit heb gezien. Ik heb pijn in mijn kaken van het lachen.”

29 mei 2011, The Hangover Part II: “Minder pijn in mijn kaken dan de vorige keer, maar een avond top amusement niettemin. Het schijnt dat er sprake is van een derde, afsluitend deel, dat het dan toch over een andere boeg gaat gooien. Zullen we zeggen, over twee jaar weer in zaal 11 van Pathé de Munt?”

1 juni 2013. Het werd niet de Munt maar Tuschinski. Wel weer bijna precies 2 jaar later en weer met mijn zelfde vrienden. En ja, de makers hebben het over een andere boeg gegooid, en nee, dat is geen slimme keuze geweest. Dit is een film geworden waaruit bijna alle over the top gekte is verdwenen. Waarin onze vrienden voor een karretje worden gespannen in een verhaal waar Chow de hoofdrol lijkt te spelen. En Chow is serieus. Serieus! Vol goede moed en nog meer hoop slepen we ons door de film heen in afwachting van wat ons onbedaarlijk aan het lachen moet maken. Het worden slechts sporadische prikken van naalden in een hooiberg van slappe strootjes. Weg is de magie, verdwenen de overtreffende trap, verloren de sprankeling. Zelfs de titel van de film is zijn betekenis kwijt geraakt…

…of wacht. Als de mensen alweer druk hun mobieltjes aan het checken zijn en zich naar de uitgang spoedden omdat de aftiteling is begonnen wacht ons nog een verrassing. Van een minuut of wat. Waarin alle gekte zit gepropt die we hebben moeten ontberen de afgelopen anderhalf uur. Zo bekend en zo heerlijk hilarisch. Zo had de film gewoon moeten beginnen. Kan mij het schelen dat het voor de derde keer voort zou borduren op wat we al kennen. Daar kom ik namelijk voor!


Weet je wat? We gaan doen of dit deel niet heeft bestaan. Dat het einde inderdaad het begin is van een nieuw deel dat ze alsnog gaan maken. Al was het maar om toe te geven dat ze fout zaten. Dan zit ik over twee jaar weer klaar, in welke zaal dan ook. Klaar om vermaakt te worden volgens de absurde regels van het spel dat ze zelf hebben bedacht en zonder daar ook maar iets van af te wijken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten