dinsdag 27 mei 2014

Labor Day


Een alleenstaande, wat mensenschuwe moeder en haar zoon komen een gewonde man tegen in de supermarkt die hen duidelijk maakt dat het beter is als ze hem helpen. Ze nemen hem mee naar huis alwaar hij belooft hen niets te zullen aandoen en zegt te vertrekken zodra de eerste trein voorbij komt. Het loopt echter anders.

De gevoelige zoon ziet in zijn verlaten moeder (Kate Winslet) eenzaamheid en verlangen naar menselijke aanraking. Dit vastgestelde feit moet de kijker er van overtuigen dat na haar jarenlange isolatie, de aantrekkelijke ontsnapte gevangene (Josh Brolin) zich binnen luttele dagen ontpopt tot heilzame redder waar alles voor in de steek wordt gelaten. Het opvallende van Labor Day is dan, dat dit niet geheel overtuigend is, maar dat dit ook niet in de weg staat om je mee te laten slepen in het verhaal, de spanning en de goede vertolkingen. Het is alsof een op zich legitiem traject versneld wordt doorlopen. Van angst en weerstand, via regels, aftasten en wantrouwen, naar vertrouwen, hunkering en liefde. Dit alles ontwikkelt zich terwijl de realiteit van de situatie – ontsnapte moordenaar die door politie wordt gezocht – nooit ver weg is, de mogelijkheden beperkt en door man en moeder misschien anders worden benaderd dan door de zoon.


Hoewel schrijver/regisseur Jason Reitman (Juno, Up In The Air, Young Adult) van subtiel (als de man de moeder aan een stoel vastbindt en teder haar blote been aanraakt) naar vrij plat (hij is de ideale vader voor haar zoon) gaat, is er een soort vanzelfsprekendheid in dit alles die je meevoert en mee laat voelen met de drie hoofdrolspelers, ook al voel je aan dat er toch ergens iets mis moet gaan in dit verhaal. Maar zelfs daar is uiteindelijk een passend antwoord voor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten