Putrefactie en lust.
De bedorven melk is een voorbode. Net als de scheur in het
plafond waar het behang los laat en het vocht donkere plekken achter laat waardoor
het er ziet uit als een vagina. Een blauwe plek, een pluk haar, rode uitslag
rond de schaamstreek, een nagel die loslaat. Het is een groot vraagteken wat de
jonge vrouw die in het onaangename appartement woont overkomt. Heeft ze iets
opgelopen, is het een seksueel overgedragen ziekte?
Wat zou er gebeuren als je niet sterft terwijl er al een
verrottingsproces is ingetreden. Dat laat Thanatomorphose
eigenlijk zien. Iemand die langzaam wegrot met alle lichamelijke ongemakken van
dien. Kots, bloed, pus, schijt, ontbinding. Opvallend is dat het meisje geen
hulp zoekt, noch aanvaardt. Daarbij blijft haar drang naar seks in tact. Seks
met haar vriend die niet bevredigend is. Seks met zichzelf dan weer wel.
Lustgevoelens voor een ander. Ondertussen zet de aftakeling van het lichaam
door.
Dit is een zeer extreme art-gore-film. De camera is bijna de
gehele film lang statisch, er wordt gewerkt met ‘out of focus’, focus die niet
mee gaat met de actie, aparte kadering en het tempo is traag. Ondersteund door
indrukwekkende vioolmuziek voor begrafenissen (Rohan
Kriwaczek) draait alles om het verval en de gevolgen daarvan voor het
lichaam en de acties die het meisje onderneemt om dit tegen te gaan, of uit te
stellen. Ze probeert haar nagels weer vast te lijmen, vingers aan te naaien en
wat niet te redden is, fotografeert ze en bergt ze minutieus op in potjes die
ze labelt.
Regisseur Éric Falardeau noemt zijn film ‘existential body
horror’. De drie hoofdstukken waarin de film is verdeeld zijn gebaseerd op de
hoofdstukken van The Sickness Unto Death
van existentiële filosoof Søren Kierkegaard. Maar om Jean-Paul Sartre aan te
halen: ‘Existentie (bestaan) gaat vooraf aan essentie (zin van zijn). Dit
betekent dat iemand eerst op deze wereld verschijnt, dan existeert, en
uiteindelijk zichzelf definieert door middel van zijn eigen daden’ (WikipediA).
Je zou kunnen zeggen dat het meisje zichzelf definieert door hoe ze met haar verval
om gaat. De term ‘body horror’ is al gevallen en dan kan David Cronenberg niet
onvermeld blijven. Maar deze film doet ook denken aan het vroege werk van Jorg
Buttgereit (Nekromantik, Der Todesking) en meer recent zijn er
overeenkomsten met de film Contracted
die ik nog niet zo lang geleden heb besproken.
Het is zeker geen alledaagse kost, maar wie verder kijkt dan
het trage tempo en de fantastische special effects van niemand minder dan Remy
Couture* is getuige van een teloorgang die je op verschillende niveaus diep kan
raken.
(*) Remy Couture is een special effects artist uit Canada
die vanwege zijn korte eigen gemaakte films (Inner
Depravity en Inner Depravity 2) een
proces aan zijn broek kreeg wegens het produceren en verspreiden van obsceen
materiaal en de corruptie van de moraal. Een interessante zaak waar zelfs
een documentaire (Art/Crime) over is gemaakt. Dat het
toepassen van censuur ook voor Thanatomorphose
nog geldt mag blijken uit de twee verschillende
DVD-hoesjes die zijn uitgebracht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten