zaterdag 12 oktober 2013

La Vie d'Adèle


Ik zou kunnen openen met La Vie De Marianne, het boek van Mariveaux dat Adèle aan het lezen is en haar zo raakt. Ik zou het kunnen hebben over de ontdekkingsreis die Adèle maakt, waarbij ze er achter komt dat ze meer op meisjes valt dan op jongens. Ik zou het kunnen hebben over de spraakmakende seksscènes, die al heel wat stof hebben doen opwaaien. Ik zou een parallel kunnen trekken met Jeune et Jolie van François Ozon en het verschil uitleggen tussen hoe hij Marine Vacth haar karakter heeft laten spelen en hoe Abdellatif Kechiche dat met Adèle Exarchopoulos heeft gedaan. Ik zou een andere parallel kunnen trekken met de homofobie die in de zogenaamde vriendengroep van Adèle op school aanwezig is en de ongelooflijke reactie van een Amerikaanse moraalridder die een vuil spuwt waar je koud van wordt.

Ik leg het allemaal naast me neer en kan me niet anders dan focussen op waar het om gaat in deze film: de liefde.

Ik leg het allemaal naast me neer en kan me niet anders dan focussen op om wie het gaat in deze film: Adèle.

Adèle Exarchopoulos is een ongelooflijk natuurtalent. Vanaf de eerste tot en met de laatste scène is ze onontkoombaar in beeld. Veelal in close-up, waardoor ik haar reactie op gebeurtenissen in de uitdrukking van haar prachtige gezicht terug zie. Ongelooflijk naturel, fragiel, met zo veel detail en finesse en soms met horten en stoten, met spuug, snot en tranen. De liefde laat haar stralen en brengt haar naar de afgrond. Ze laat me op een roze wolk meedrijven en vervult me met een ‘tristesse profonde’ die nog lange tijd na de film in mijn lijf blijft hangen.


Ik ben diep geraakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten