We hangen in de ruimte met onze blik op Aarde. Langzaam
zweven we naar een ruimtestation, pikken we conversaties op en zien we drie
astronauten. Er moet data worden verzonden naar thuisbasis Houston (‘do you
copy?’) wat niet geheel blijkt te lukken. Ryan Stone (Sandra Bullock) probeert
het een paar keer terwijl Matt Kowalski (George Clooney) zich uitstekend
vermaakt in zijn met stuwkracht aangedreven pak terwijl hij grappige verhalen
opdist en nog een derde astronaut in de verte ook nog even geniet van de
afwezigheid van zwaartekracht. Het is hun laatste dag. Dan volgt er een nood oproep
voor evacuatie vanuit Houston dat iedereen terug moet naar het basisstation. Er
is een satelliet vernietigd waarvan het puin met grote snelheid richting het
trio komt. Ze zijn niet snel genoeg en het puin begint zijn schade aan te
richten. Er was geen vuiltje aan de lucht, dat is nu 180˚ gekanteld en we
zoemen in op Ryan Stone die los raakt van de rest. De camerabeweging is
ondertussen nooit gestopt , het is een onafgebroken opname van buitenaf die ons
nu in de helm van Stone brengt en ons deelgenoot maakt van haar angst. We zien
haar point of view, horen haar veel te snelle adem en voelen de claustrofobie
die het pak, de helm en de situatie ons opleggen. Met dit briljante openingsshot
van maar liefst 12 minuten geeft regisseur Alfonso Cuarón de kijker een
magistrale 3D-ervaring zoals ik die sinds Avatar
niet meer heb beleefd.
Wat echter heel fijn is, is dat het niet bij het visuele
aspect blijft. Ook emotioneel is dit een achtbaan, met de al genoemde angst en
haast astmatische ervaring van Stone tegenover de ratio en rust van Kowalski,
die beiden in gevecht zijn op leven en dood en daarin onmenselijke beslissingen
moeten nemen.
De hele film houdt je aan je bioscoopstoel (GA DEZE FILM IN
DE BIOSCOOP ZIEN!) gekluisterd en de wet van Murphy treedt in werking als catastrofe
op catastrofe volgt. Het oog voor detail is daarbij onwaarschijnlijk goed,
waardoor je deze film gemakkelijk meerdere keren kunt gaan bekijken. Clooney
speelt zeer verdienstelijk tweede viool om Sandra Bullock te laten schijnen als
een ster aan de hemel. Ze laat een scala aan emoties zien die haar dicht bij de
kijker brengt en houdt. Het menselijke middelpunt tussen de ruimtestations die
aan stukken gaan in de grootsheid van het heelal. Het wordt samengevat in
enkele onvergetelijke scènes, zoals wanneer Stone zich in het luchtledige van
haar ruimtepak ontdoet en als een embryo blijft hangen, of als ze moet huilen
en haar traan door de lucht zweeft richting camera. Het staat tegenover die verbluffende
grootsheid als hele ruimtestations aan flarden gaan en het puin om je oren
vliegt. Een overdonderende ervaring waarbij ik de term moderne klassieker best
durf te gebruiken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten