zondag 6 oktober 2013

The Last Will And Testament Of Rosalind Leigh


Rue Morgue is naast Schokkend Nieuws mijn lijfblad voor horror-film-nieuws. Ze zijn nu voor het eerst ook actief als filmproductie maatschappij en onder de naam Rue Morgue Cinema presenteren ze The Last Will And Testament Of Rosalind Leigh, geregisseerd door Rodrigo Gudiño, die dan weer oprichter en belangrijkste man achter dat blad is dat ik elke maand lees.

Rosalind Leigh (Vanessa Redgrave als stemactrice) spreekt tot ons d.m.v. een voice-over. Ze is overleden en laat alles na aan haar zoon. Leon heeft al jaren geen contact meer gehad met zijn moeder en betreedt nu haar huis dat vol staat met antieke objecten. Objecten die hij in het verleden als antiekdealer ter verkoop heeft aangeboden en die zijn moeder dus stiekem allemaal heeft opgekocht. Vreemd. Verontrustend. Moeders praat ondertussen verder tegen ons. Dat de dood niet het einde is, dat de ziel verder leeft, dat ze haar zoon dit duidelijk wil maken, dat hij moet geloven. In een zeer rustig tempo zweeft de camera als een geest door de vertrekken die Leon bekijkt. Zijn nuchtere houding zorgt er voor dat hij zich niets aantrekt van de vreemde geluiden die hij hoort en lichten die zo maar uit en aan gaan. Wij weten dat dit zijn moeder moet zijn, die contact zoekt, maar voor Leon is er wat meer nodig. Zoals het vinden van een cassette over communicatie met de doden. Dat het er om gaat de juiste frequentie te vinden om dit plaats te laten vinden. Leon vindt (letterlijk en figuurlijk) de sleutel om een deur in het huis te openen, waardoor de vreemde wijsheid van een tegel aan de wand werkelijkheid wordt. Of zijn het toch allemaal hersenspinsels?

Huis en inrichting zijn wonderschoon en ideaal voor Gothic horror. Het opbouwen van sfeer en spanning is iets waar best de tijd voor genomen mag worden. In deze film gaat het echter zo slepend langzaam dat het slaapverwekkend wordt. En dat terwijl er momenten van pracht inzitten, zoals wanneer er wordt aangebeld, Leon open doet maar je de beller nooit te zien krijgt en de camera zich tijdens het gesprek tussen de twee langzaam terugtrekt om op iets anders in te zoemen. De boodschap aan het einde van de film wordt door moeders nog even duidelijk gemaakt via die irritant geworden voice-over. Dat was hard nodig, want de weg er naar toe is erg vaag en ongrijpbaar en snijdt terugblikkend weinig hout. 

Een gevalletje van schoenmaker blijf bij je leest? De meningen zijn zeer verdeeld over deze film, maar het blad leest in ieder geval lekker weg…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten