vrijdag 20 juli 2012

Death Spa (a.k.a. Witch Bitch)



Als ik dan toch bezig ben met een reis door de tijd, laat ik dan ook de jaren ’90 niet overslaan. Na Sleepaway Camp (1983) en Spirit Camp (2009) komt dit keer Death Spa (1990) op mijn pad. De film is in zoverre niet te vergelijken met de andere twee films, omdat dit geen echte slasher is.

De openingsbeelden doen direct denken aan een gimmick dat gebruikt werd in de griezelfilm Motel Hell (1980). Motel Hell heet eigenlijk Motel Hello, maar de verlichting van de ‘o’ is uitgevallen. De neonreclame van de ‘health club’ waarop wordt ingezoemd in Death Spa spelt ‘Starbody Health Spa’, waarna de bliksem inslaat die maar liefst negen letters onklaar maakt met de titel van de film tot gevolg.*
De spa in kwestie is zeer luxe en grotendeels computergestuurd. Als er een ongeluk gebeurt en een klant met chemische brandwonden wordt afgevoerd komt de politie direct een kijkje nemen. Misschien ligt het aan de computer? Er volgen meer incidenten waarbij opvalt dat er alleen gewonden vallen en geen doden. Opvallend voor een griezelfilm.

Er worden wat familielijnen duidelijk. De eigenaar van de club was ooit getrouwd met een vrouw die zelfmoord heeft gepleegd (verbrand), iets dat haar tweelingbroer en computerdeskundige van de club zijn zwager (de eigenaar dus) nog altijd kwalijk neemt. Verder loopt er nog een hulpje rond (een rol van Ken Foree!), zijn de twee agenten die het onderzoek doen niet meer weg te slaan van de club en spelen de advocaat van de eigenaar en diens partner (?) ook nog een rol van betekenis.

Ook hier tref je de tijdgeest (eind tachtiger jaren) goed aan. De superstrakke stretchpakjes in spetterende kleuren met dubbele beenwarmers doen direct denken aan Jamie Lee Curtis en de letterlijke belichaming van perfectie in Perfect. Naast vele mooie meiden in fitness kleding, of zonder onder de douche, laten ook de mannen hun gebronsde en gespierde lichamen zien, maar dan weer niet onder douche natuurlijk. In het oor springend is de muziek, disco, met de ‘clap track’, de invloeden van Prince en de toepassing van breakbeat samples, bekend van het nummer ‘Owner of a Lonely Heart’ van Yes.

De film verbergt meerdere adders onder het gras en als de douchetegels in de rondte vliegen komt er zelfs een paranormaal tintje aan het geheel. Is it (wo)man or machine? Is it from this side or the other? Op een gegeven moment wordt het redelijk zorgvuldig opgebouwde sfeertje teniet gedaan en gaan alle (special effects) registers open, met een opstandige zombie-makreel (of zoiets) als hilarisch hoogtepunt.

Iets meer mate had de film meer dan goed gedaan. Wel is overduidelijk waar Final Destination 3 zijn inspiratie vandaan moet hebben gehaald voor de diverse ongelukken.

*over een soortgelijke persoonlijke ervaring lees je hier meer 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten