Art in
extremes. The extremes in art.
Een week of zo geleden kwam ik thuis van een concert. Ik zet
de tv nog even aan en val met mijn neus in een documentaire over performance
artist Marina Abramovic. Het kunstprogramma is net begonnen en zal tot in de late uurtjes
duren. Wat ik zie, extreme vormen van kunstuiting, doet me de hd-recorder
instellen om de rest van de uitzending later te bekijken. Dat doe ik vandaag.
Het werk van Marina Abramovic komt voorbij. Zelfbeschadiging en uitputting zijn
een leidraad. Werk en leven zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De interessante
weg leidt uiteindelijk naar haar voorstelling in het MoMA onder de titel: The
Artist Is Present. Ze zal drie maanden lang elke dag op een stoel gaan
zitten en kijken naar de bezoeker die voor haar gaat zitten. Echt kijken. Echt
zien. Spreken met ogen. Mensen staan in rijen te wachten om deel uit te mogen
maken van deze voorstelling. De onthaasting ten top.
Wat een idioot, zou je misschien in eerste instantie denken.
Maar als je je er in verdiept zet het je aan het denken, doet het meer met je
dan verwacht. Deze documentaire is het uitgelezen medium om daar achter te
komen.
Toevallig zie ik later deze dag House Of Flesh Mannequins. De droge opsomming van het verhaal van
de film zou je hetzelfde gevoel kunnen geven over wat een idiote film dit is. Bij
nader inzien zou het je mening kunnen veranderen.
De film is een stomme film met spraak. De tussentitels
kondigen achtereenvolgens de proloog, drie aktes en een epiloog aan. De muziek
(piano, zigeuner, opera, spaanse gitaar, jazz) lijkt zich weinig aan te trekken
van wat er in beeld is en verandert soms mid-scène van soort. Het verhaal, voor
zover je daar van kunt spreken gaat over Sebastian, een man die opgewonden
raakt van gewelddadige beelden. Hij maakt films waarin hij en zijn obsessie een
rol spelen. Zijn mooie buurvrouw krijgt interesse in hem. Hij neemt haar mee
naar zijn donkere kamer en toont haar, op haar verzoek, zijn film, vol
(persoonlijk) leed. Ze raakt door hem geïntrigreerd. In de tweede akte zien we
Sebastian in een soort freak/peepshow. Een rariteiten kabinet in de geest van
David Lynch, maar nu vol seksuele extremiteiten. Een ontdekkingstocht die gaat
van de toepassing van naald en draad op het menselijk lichaam tot een vrouw die
in het Italiaans een rede voert (zonder dat dit ondertiteld wordt) en vele
penetratieve beelden daartussen. In de derde akte blijkt buurvrouw Sarah een
soulmate voor Sebastian, met zowel een hoogtepunt als een desastreuze afloop
tot gevolg, gelardeerd met diverse korte beelden van seksuele excessen.
Ergens midden in de film hangt een poster van de film Peeping Tom. Een niet te onderschatten
link, een ode. Wat trekt onze aandacht? Wat wekt onze interesse? What turns you on? “Art is the lie
to help us see the truth”, zegt de dame van de peepshow. De waarheid zal
voor iedereen weer anders zijn. House Of
Flesh Mannequins is een bizar schouwspel dat even afstotelijk als
intrigerend is. De ideale combi om eens stiekem te begluren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten