Het is weer vakantie tijd. Het lijkt me dan ook toepasselijk
om wat horror films te kijken die daarmee te maken hebben. Je komt dan snel uit
bij de kinderen van oermoeder Friday The
13th (1980), waarin menig vakantietiener
een voortijdig eind tegemoet gaat in Camp Crystal Lake. Een simpel uitgangspunt
met een seriemoordenaar die de vakantievreugde ernstig verstoord.
Het lijkt me dan ook leuk om eens twee van dit soort slasher
films na elkaar te bekijken, waarvan er eentje uit 1983 komt en eentje uit
2009. Geen van beide films heb ik eerder gezien. Ik begin met Sleepaway Camp uit 1983.
De film begint met een soort proloog waarin het jonge meisje
Angela iets heel naars overkomt. Acht jaar later zien we dat het zijn sporen
heeft achter gelaten en ze is wat contact gestoord en erg op zichzelf. Geen goede
eigenschappen voor sociale deelname aan het zomerkamp waar ze met haar neefje
naar toe gaat. Natuurlijk zijn er zeer vervelende individuen bij die het Angela
en haar neefje (die haar enorm beschermd) knap lastig maken. Al gauw komen deze
individuen aan een pijnlijk eind, waarbij het niet duidelijk is wie de
moordenaar is (p.o.v. gebruik), maar het laat zich wel raden.
Opvallend aan deze film is het feit dat gekozen is voor een
groots opgezet zomerkamp, waarin heel veel kinderen van diverse leeftijdsgroepen
onder leiding van een uitgebreide staf allerlei activiteiten onderneemt. Zoals
het er echt aan toe kan gaan in zo’n kamp. Het getraumatiseerde meisje is een slimme
zet om een spanningsveld te creëren. De meeste moorden worden in niet al te
veel detail getoond, hoewel bijvoorbeeld het resultaat van kokend water effectief
in beeld wordt gebracht. Omdat veel van de (pogingen tot) moorden in het begin
nog afgedaan kunnen worden als ongelukken, heerst er ook geen sfeer van een
boogieman die het kamp onveilig maakt. Politie onderzoekt de zaak en het duurt
dan ook even voordat nieuwe moorden als zodanig worden herkend maar er door de
versnelling geen houden meer aan is.
Naast het feit dat je je kunt verkneukelen aan de mode van
toen, waarin veel jongens (!) in ultra korte shirtjes lopen (van vlak boven de
navel tot zelfs vlak onder de tepels!), de korte broekjes superstrak en hoog
opgetrokken zijn en het cool was om een shirt van de band Asia te dragen, is
het opvallend dat er in de hele film geen bloot te zien is, wat meestal toch
onlosmakelijk is verbonden met dit soort film. De makers wilden het kennelijk over
een iets serieuzere en realistischer boeg gooien.
Grootste openbaring in de film is de verrassing aan het
eind, die ik echt niet had zien aankomen en het geheel in een nog triester
daglicht stelt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten