Dit is een film uit 2008. Anthony Minghella en Sydney
Pollack staan als (executive) producers op de aftiteling. Ze zijn beiden dat
jaar overleden. En dan te bedenken dat Margaret
wereldwijd nauwelijks in de bioscopen te zien is geweest. De film zou te
lang zijn! Een fraai eerbetoon. Afgezien daarvan wordt het bioscoopminnend
publiek een verdraaid goede film door de neus geboord.
New York. Lisa Cohen (Anna Paquin) is een zeventienjarige
scholiere die net het leven begint te ontdekken. Ze is getuige van een
dramatisch busongeluk met dodelijke afloop. Het verandert haar en door haar
acties en gedrag het leven van de mensen om haar heen.
Probleem voor Lisa is dat ze vanwege haar jonge leeftijd nog
nauwelijks ervaring heeft in het echte leven. In de veilige omgeving van de schoolbanken
weet ze haar mondje goed te roeren in de interessante discussies die er in de
lessen ontstaan. Het zijn woorden die verder nauwelijks consequenties kennen. Door
het ongeluk, waar ze zelf een deel van uitmaakt, komt ze voortdurend in
conflict met zichzelf, door de keuzes die ze maakt, gebaseerd op wat ze denkt
dat goed is. ‘Do the right thing’ noemde Spike Lee zijn film. Maar wat is ‘the
right thing’? Waar baseer je dat op? Vanuit wiens perspectief? Met welke
ervaring?
Lisa zoekt bevestiging bij personen die ze vertrouwd, zoals
haar leraar. Moral support. Ze zoekt naar een oplossing en betrekt de vriendin
(& familie) van de omgekomen vrouw in haar zoektocht naar rechtvaardigheid.
Of is het eerder dat ze haar schuldgevoel over wat er is gebeurd kwijt wil
raken, een plaats wil geven? Moral
judgment. “I feel so bad about what
happened and I’m trying so hard to do something about it”, zegt Lisa in al haar
wanhoop, niet beseffend wat de implicaties voor anderen kunnen zijn.
In haar obsessie komt ze er achter dat niet iedereen hetzelfde
voor ogen heeft, er meerdere waarheden zijn en de meeste mensen voornamelijk
met zichzelf bezig zijn. “People don’t relate to each other anymore”. Het echte
leven is heel anders dan de geborgen illusie die de school en haar thuis met
zich meebrengen, met een enorme desillusie tot gevolg.
Wat een prachtfilm. Met intelligente dialogen, levensecht,
pijnlijk, vol passie, intellectueel, filosofisch, zelfbewust. Anna Paquin
draagt de tweeënhalf uur durende film met gemak terwijl grote namen (Matt
Damon, Mark Ruffalo, Matthew Broderick, Jean Reno) haar vanaf de zijlijn
ondersteunen. De film laat een zuiver, haast maagdelijk karakter zien, waarbij
je als toeschouwer soms voor, soms tegen haar bent, maar altijd met haar
meevoelt. Door haar ogen zie je een onbevangenheid, waarvan je weet dat het
niet zo werkt, waardoor je zelf ook met een triest gevoel achter blijft.
Ps. De Margaret uit de titel verwijst naar de naam die in
een toepasselijk gedicht wordt voorgelezen in de klas van Lisa:
Gerard
Manley Hopkins (1844–89). Poems. 1918.
31. Spring
and Fall
to a young
child
MÁRGARÉT,
áre you gríeving
Over
Goldengrove unleaving?
Leáves,
líke the things of man, you
With your
fresh thoughts care for, can you?
Áh! ás the
heart grows older
It will
come to such sights colder
By and by,
nor spare a sigh
Though
worlds of wanwood leafmeal lie;
And yet you
wíll weep and know why.
Now no
matter, child, the name:
Sórrow’s
spríngs áre the same.
Nor mouth
had, no nor mind, expressed
What heart
heard of, ghost guessed:
It ís the
blight man was born for,
It is
Margaret you mourn for.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten