zondag 9 september 2012

Take This Waltz



Sarah Polley (1979) is een Canadese. Op haar zesde jaar begon ze al met acteren in tv-series/films en ze maakte haar echte filmdebuut in de film van haar landgenoot Atom Egoyan in 1994 genaamd Exotica. Die film maakte toen enorme indruk op me. Een typische arthouse film die nu iets te gemaakt en langzaam overkomt, maar desalniettemin goed in elkaar zit. Een karakterfilm. Haar rol werd een stuk groter in het aangrijpende The Sweet Hereafter, alweer van Egoyan. Polley fascineerde me. Dat gezicht dat zoveel leek te verbergen en slechts hier en daar iets los liet. Ik liep haar vele keren tegen het lijf, al dan niet opzettelijk. Existenz van (nog een landgenoot) Cronenberg, de frisse misdaad komedie Go, My Life Without Me… Maar ze koos later ook voor heftige horror in de ultieme remake van Dawn Of The Dead of het curieuze Splice. Ondertussen was ze ook aan het regisseren geslagen en kreeg zeer lovende kritieken voor Away From Her, over de gevolgen van Alzheimer’s. Nu is er dan een nieuwe film van haar genaamd Take This Waltz.

“Doe het niet”, denk ik bij mezelf als de film over de helft van zijn speeltijd is. Heel soms komt dit voor, zo’n uiterst belangrijk punt in een film waarbij je hoopt dat de regisseur de keuze maakt die jij vindt dat hij/zij moet maken. Dat kan de film dan naar een hoger plan trekken, of juist tegen doen vallen. De in mijn ogen juiste keuze wordt gemaakt. Twee jonge meiden, die te laat binnen kwamen aan het begin denken er kennelijk anders over en verlaten de zaal. Ik ga niet verraden wat het punt is, omdat het te veel zou verklappen. Maar als je de film ziet zal je het waarschijnlijk wel herkennen (of kun je het me altijd vragen). Zegt het wat over mij en over die dames die weg lopen?

Margot (Michelle Williams) en Lou (Seth Rogen) zijn gelukkig getrouwd en wonen in een leuk huisje in een gezellig straatje. Margot komt per toeval in contact met haar overbuurman Daniel (Luke Kirby). Het feit dat ze direct aangeeft dat ze getrouwd is, kan het ontluikende gevoel van liefde niet tegen gaan.

Daar gaat de film over. Het gevoel, wat je er mee doet, hoe ver je het laat gaan, of je het tegen kan houden. Twee volwassen mensen die zich precies zo gedragen, als volwassenen. Maar niet kunnen ontkennen dat er iets moois ontstaat; niemand pijn willen doen, maar ook zichzelf niet. Gevoelens die vervoering teweegbrengen, maar tegelijkertijd uiterst droevig maken. Een gevoelig onderwerp dat met veel subtiliteit wordt behandeld. Waarbij het een verademing is dat men niet na een kwartier al overspelig is.

De film kent vele mooie scènes. Melancholisch. Zoals die in een café, wanneer Margot en Lou weten wat ze voor elkaar voelen,woordelijk grenzen opzoeken en uiteindelijk een afspraak maken voor een kus…

Wat mij betreft zou Take This Waltz een klein pareltje zijn geweest, als Sarah Polley me niet toch nog een beetje tegen de film in het harnas jaagt. Het einde had van mij niet zo gehoeven. En dat is best een lang einde, want dat duurt nog zo’n kwartier of zo. Het is een keuze waarvan ik niet begrijp dat ze hem heeft gemaakt, omdat ze eerder bij dat belangrijke punt in de film wel de juiste keuze maakte. Maar goed, zoals gezegd is dat heel persoonlijk. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten