Hoewel ik van tevoren mijn bedenkingen had, kon ik het
toch niet laten deze animatie over spoken/zombies links te laten liggen. Op de één
na laatste dag van de zomervakantie neem ik mijn zoon mee naar Paranorman.
De film begint als een grindhouse feature, in 4:3 formaat
met een beeld vol krassen en haperingen. Het blijkt dat we naar een oude horror
film op de tv kijken, of liever gezegd, het blijkt dat we naar Norman kijken,
die naar een oude griezelfilm op tv kijkt. Norman Babcock is een ‘weirdo’, die
houdt van dit soort films, op school wordt geplaagd en ze letterlijk ziet
zweven. Spoken wel te verstaan. Overledenen die geen rust hebben en rondspoken
op deze aardkloot. Zoals zijn oma, die bij hem op de bank zit en waakt over
Norman. Probleem is dat Norman de enige is die haar/hen ziet waardoor zijn
weirdo-factor alleen maar toeneemt. Al gauw treft hij een andere outcast, de
dikke Neil, die hem door (uhm) dik en dun steunt. Verder speelt zijn zus Courtney
een belangrijke rol als een soort tegenpool.
Deze tieners gaan een heftig avontuur tegemoet als door een
vloek de doden ‘on’ voor hun naam krijgen en opstaan uit hun graf om de
bevolking van Norman’s dorp Blithe Hollow lastig te gaan vallen.
Paranorman is de
opvolger van het prachtige Coraline
dat door Laika frame voor frame met de hand
in elkaar is gezet. Met dat deel van de film is dan ook niet veel mis, behalve
dat ik de zombies eerder lachwekkend (waarom zijn al die gezichten zo lang?) dan
eng vind. Maar het is een kinderfilm, moet ik me maar bedenken. Het verschil
tussen Coraline en de opvolger is,
dat de eerste gebaseerd is op het fantastische boek van vermaard schrijver Neil
Gaiman en geregisseerd is door Henry Selick, die zijn sporen overduidelijk heeft
verdiend binnen het genre, terwijl Paranorman
de eerste schrijvers- en regisseursklus is van Chris Butler, die zich tot nu
toe voornamelijk met storyboards van enkele animatiefilms had bezig gehouden.
Dat wreekt zich naar mijn mening. Het uitgangspunt van de film is goed, maar de
ontwikkeling van het verhaal en de karakters blijven steken in die basis. Slechts
af en toe duikt er een scène op die laat zien waartoe men wel degelijk in staat
is, zoals de onvrijwillige worsteling van Norman met zijn dode oom, die
grappig, griezelig en goor tegelijk is. Het meest interessante karakter is echter
degene die de vloek heeft veroorzaakt. Het is ook meteen de meest enge en mooist
geanimeerde. Maar het duurt erg lang voordat we het punt bereiken waarbij deze
in beeld komt. Pas dan proef je de rauwe emoties die tot dan toe erg vlak
bleven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten