Hij is misbruikt in zijn jeugd door zijn totaal verknipte
vader. Het heeft hem gemaakt tot wat hij nu is, een net zo gestoorde
seriemoordenaar. Is hij verantwoordelijk voor zijn daden? De gedachten schieten
door mijn hoofd als je de terugblikken van misbruik ziet in het hoofd van Bob
(Vincent D’Onofrio), waarmee regisseur Jennifer Lynch zijn gedrag lijkt te
voorzien van een oorsprong, welhaast een verklaring. Het is aan de ene kant
jammer, want een verklaring is niet altijd zinvol, of doeltreffend. Aan de
andere kant wil Lynch meer met dit verhaal, een opvolging van daden, actie en
reactie, die dus niet altijd hetzelfde hoeft te zijn.
Bob is taxichauffeur die vrouwelijke klanten oppikt en ze ontvoert
naar zijn huis waar hij ze vermoord. Je ziet overigens nooit of hij ze ook
seksueel misbruikt en je ziet zelden hoe hij ze ombrengt. Op een dag ontvoerd
hij een moeder en zoon. De zoon van negen jaar oud wordt zijn slaaf aan de
ketting, die moet zorgen voor de huishoudelijke zaken, de deur moet openen als
hij met een nieuw slachtoffer binnen komt. Lynch doorbreekt hier meteen een
patroon en zet de situatie op extra scherp. Een kind betrekken bij het
afslachten van vrouwen. Maar ook het feit dat het kind niet seksueel wordt
misbruikt (geen Fritzl of Dutroux dus) maar een heel andere functie krijgt,
maakt dit op zich al een aparte film. Bob voedt Rabbit namelijk op als zijn
zoon. Laat hem lezen over het menselijk lichaam, wil hem leren hoe de mens in
elkaar zit. Wordt hij klaar gestoomd voor opvolging? “You got me and no one else” bijt Bob hem toe. Rabbit
mist dus jarenlang invloeden van buitenaf, invloeden die aan zijn vorming
hadden kunnen werken. De enige – met harde hand opgelegde – invloed is van Bob.
In hoeverre pas je je aan? Treedt er gewenning op? Volgt er overgave?
Het zijn interessante vragen die gedeeltelijk worden
beantwoord. Of misschien moet ik zeggen, in dit geval worden beantwoord. Want
elk geval zal anders zijn. Ieder mens is anders. Het heeft niet alleen te maken
met slecht voorbeeld doet slecht volgen.
Lynch pakt het prototype van de seriemoordenaar (vergelijk
het eens met het karakter uit de film Henry:
Portrait of a Serial Killer) maar voegt er een element aan toe. En hoewel
de benauwde, grimmige sfeer wel heel voelbaar is, is het jammer dat het
seriemoordenaars-deel onderbelicht blijft en het nieuwe element te weinig
oplevert. Een regelrechte miskleun is echter de staart van het verhaal, dat
veel te ver gezocht is en af doet aan wat is opgebouwd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten