Morgan Spurlock werd bekend door zijn geslaagde documentaire
Supersize Me, waarin hij een maand
lang bij McDonalds gaat eten, elke keer positief moet antwoorden op de vraag of
hij zijn maaltijd ‘supersized’ wil hebben en zich gedurende deze periode laat
checken door artsen om te zien wat het effect is van het ‘junkfood’ op zijn
lichaam. Na o.a. het interessante The
Greatest Movie Ever Sold (geheel gefinancierd door sponsors) richtte hij
zijn aandacht op het fenomeen van de bezoekers van de grootste stripboekenbeurs
in de wereld, de San Diego Comic-Con.
Deze stripbeurs begon ooit in 1970 met het idee om de
amateur(fan) in contact te brengen met de professional(artiest). Men hoopte op
een bezoeker of vijfhonderd… De film is opgenomen in 2010 en de beurs is
uitgegroeid tot de grootste in zijn soort met 125.000 bezoekers die gedurende vier
dagen rondstruinen in een wereld waar fantasie nog geen limiet kent. Het gaat
Spurlock om die bezoekers te leren kennen en dat doet hij door wat archetypen
te nemen en die te volgen vanaf hun voorbereiding tot en met de laatste dag van
de beurs. Zo heb je ‘the collector’, die een dag van tevoren in de rij gaat
staan om er zeker van te zijn dat hij een gelimiteerde action figure van
Galactus kan scoren. Dan zijn er twee mannen die in hun vrije tijd zelf
tekenen, de droom nastreven om bij een uitgever aan de slag te kunnen en hun
werk op de beurs (op speciaal daarvoor bedoelde bijeenkomsten) laten zien aan
specialisten. We volgen ‘the survivor’ Chuck Rozanski, eigenaar van het (bij
insiders) bekende Mile High Comics, die zijn hoofd boven water probeert te houden
met de verkoop van zijn comics, maar ziet dat het steeds minder gaat om comic
als wel games en films en de bijbehorende grote commerciële belangen*. We zien
een dame die met haar vrienden het hele jaar in haar garage werkt aan kostuums
zodat ze er uit zien als hun favoriete spelcomputer personage en een optreden
kunnen geven. En dan is er ook nog een verliefd stel waarvan de man zijn
vriendin ten huwelijk wil vragen tijdens de talkshow van Kevin Smith. Daarnaast
zien we een hoop bekende koppen uit het wereldje (Josh Wedon, Kevin Smith, Eli
Roth, Tim Bradstreet, Robert Kirkman, Todd McFarlane, Frank Miller, Guillermo
Del Toro, Joe Quesada, Stan Lee, Grant Morrison) die allemaal bekennen zelf ook
fanboys te zijn en hun idolen te hebben.
Zelf ben ik al enkele jaren gestopt met het serieus verzamelen
van comics. Maar er wordt mij in deze documentaire een spiegel voorgehouden als
een man zegt dat hij al tien jaar niet meer verzamelt, maar nog elk jaar naar
de San Diego Comic-Con gaat omdat hij zich daar thuis voelt. Ik herken dat. Het
is een gevoel dat je niet kwijt raakt. Het is een wereld die in je hart zit.
*In Amerika zijn comics big business. Om een voorbeeld te
geven, Chuck Rozanski biedt Red Raven #1 uit 1940 van Marvel aan op de beurs.
De comic is officieel gewaardeerd door CGC (Comics Guaranty Company) die deze
issue een 9,1 heeft gegeven. De verkoopwaarde staat op $ 500.000. De eerste
issue van Action Comics waarin Superman
zijn debuut maakt is vorig jaar verkocht voor dik 2 miljoen dollar (waar
een leuk verhaal aan vast zit). En de business er omheen is dus nog veel groter,
zoals bij de lancering van een nieuwe superheldenfilm of een nieuwe game voor
de Xbox of PS3.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten