“You can’t
make a sale without showing the goods”. Als iemand haar waren toont is
dat Eva Green wel, in haar rol als Ava Lord, de dame in kwestie waarvoor men
een moord zou plegen, als we de titel mogen geloven. “Her kiss is a promise to
paradise”. Haar sterke punten zet ze in als tijdbommen, waar je mee kan spelen
zolang de tikker loopt. Maar een ontploffing is onvermijdelijk en de nare
gevolgen zijn altijd voor jou. Zij stapt daarna harteloos over je koude lijk
heen, letterlijk of figuurlijk. En toch valt Dwight McCarthy elke keer weer
voor haar, ondanks het feit dat hij zichzelf beterschap belooft. “I say all the things I swore I’d
never say again. She owns me, body and soul”.
“Honey, this'll take me to the moon”, aldus Johnny, als hij
aan de grond zit en één dollar krijgt van een vriendelijke bardame. Hij is een
gokker en wint altijd, zo lijkt het, zo denkt hij. Dat dit maar ten dele waar
is komt hij vanzelf achter als hij met de grote mannen aan tafel komt te zitten.
“Don't
avenge me, Nancy. It'll be the death of you”. Nancy danst en danst en
haar woede over de dood van de enige die om haar gaf komt langzaam tot een
kookpunt. John Hartigan is haar beschermengel, maar zijn wijze raad wordt niet
altijd opgevolgd.
“Just another Saturday night...”, zegt Marv als hij een klap
krijgt en het feest kan beginnen.
Frank Miller en Robert Rodriguez zijn opnieuw samen gekomen
om een tweede film-deel aan de wereld van Sin
City toe te voegen. Visueel blijft het een verbluffende goede vertaling van
het unieke zwart/wit met hier en daar wat kleur tekenwerk van Miller. Bloed
spettert als witte verf over de vloeren. Inhoudelijk vraag ik me af of de keuze
van een viertal verhalen, waarvan er twee (vaak letterlijk) gebaseerd zijn op
de comics A Dame To Kill For en Just
Another Saturday Night wel de juiste is. Het verhaal van Marv, dat blok
beton waar je een huis op kunt bouwen, was in de one-shot comic ook al een
flard en dat is hier niet anders. Hoewel de hellhole-club waar Nancy danst als
een soort middelpunt kan worden gezien, waar diverse personages elkaars pad
kruisen en een deel van de gok actie zich afspeelt, komt Frank Miller er niet
onderuit dat de vier verhalen als zodanig overkomen en niet echt één geheel
vormen. Op zich niet zo’n probleem als er wat meer inhoud in zat, maar die is
ook ver te zoeken. De mannen die zich in mooie voice-overs uiten kunnen niet
verhullen dat hun verhaal flinterdun is.
Mocht er nog een derde deel worden verfilmd, dan hoop ik dat
Miller zich beperkt tot één van zijn verhalen en die dan niet verrijkt met meer
pulp, maar uitdiept tot een ware film noir, zodat de diepgang niet alleen van
de 3d effecten hoeft te komen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten