Remakes. Het kan goed gaan. Dan krijg je een versie die
veelal voorzien is van een eigen stempel, een intelligente aanpak, die
vasthoudt wat goed is, maar niet bang is om andere dingen te proberen en zeker
geen één op één kopie wil maken. Zoals John Carpenter’s The Thing,
David Cronenberg’s The Fly, Zack
Snyder’s Dawn Of The Dead en recenter
Evil Dead
en Maniac. Het
kan ook mis gaan. Dan krijg je een wanproduct dat op geen enkele manier ook
maar in de schaduw kan staan van het origineel. Zoals Samual Bayer’s A Nightmare On Elm Street, Gus van Sant’s Psycho, Neil LaBute’s The
Wicker Man, Jan de Bont’s The
Haunting en Rob Zombie’s Halloween.
Maar dan heb je nog een categorie. De categorie waarbij je
eigenlijk je schouders ophaalt, omdat het niet slecht is, maar ook niet echt
iets toevoegt aan wat er al in zeer goede vorm aanwezig is: het origineel. Carrie valt in deze laatste categorie,
hoewel ik daar meteen iets aan toe moet voegen en recht moet zetten. De
categorieën zijn namelijk ingedeeld volgens het uitgangspunt dat je het origineel
kent. Als dat niet zo is, verandert er waarschijnlijk niet zo veel aan die
eerste en tweede verdeling, want die goed geslaagde remakes zijn op zich gewoon
goed geslaagde films, en de mislukte remakes zijn op zich ook niet zulke beste
films. Bij Carrie kan ik me goed
voorstellen dat als je het origineel niet kent, je deze versie best goed zal
vinden omdat het op zich geen slechte film is.
Voor wie het nog niet weet, het gaat over een outcast die er
zo graag bij wil horen, maar door haar moeder wordt tegengehouden, tot ze haar
telekinetische krachten gebruikt om haar geluk na te streven, toch bedrogen
uitkomt en iedereen laat boeten. Het gegeven van een totaal wereldvreemde
moeder en dochter komt nu misschien iets verder gezocht over dan het 37 jaar
geleden deed, zeker gezien het feit dat de film in het heden speelt. Maar voor
de rest blijft het verhaal zielig, spannend en griezelig. Julianne Moore is
perfect gecast in de rol van totaal gestoorde moeder, maar ik ben wat minder te
spreken over Chloë Grace Moretz, die fantastisch overkomt in cartooneske rollen
als in Kick-Ass (2) en Dark
Shadows, maar hier toch wat fine-tuning mist om haar personage echt
invoelbaar te maken. Verder is het fijn dat het pandemonium dat Carrie
ontketent niet ten onder is gegaan aan opzichtige special effects.
Als je de film echter wél vergelijkt met die van Brian De
Palma krijg je dus in eerste instantie dat gevoel van overbodigheid, omdat de
film niets anders biedt, geen andere invulling geeft dan dat origineel. Als je
wat verder gaat kijken komt mijn vrees die ik uitte aan het einde van mijn
recensie van Kick-Ass 2 toch wel een beetje uit. De echt
scherpe kantjes zijn er af. Daarnaast is de 2013 versie redelijk saai geschoten
als je dat vergelijkt met de split
screens, split
diopter en slow motionscènes die De Palma zo fantastisch toepaste. Het
verschil tussen Chloë en Sissy Spacek is ook duidelijk, hoewel dit een bewuste
keuze kan zijn. Chloë’s versie van Carrie staat dichter bij de wereld waartoe
ze graag wil behoren dan Sissy’s versie. Als het dan mis gaat is Sissy’s
optreden gewoon een heel stuk intenser, krankzinniger en enger. Qua verhaal
verschillen de versies dus niet veel. Wat ik dan niet begrijp zijn de twee veranderingen
die zijn toegepast. (SPOILER!). Het gaat om de scène tijdens Prom night. Daar
zitten twee wezenlijke verschillen in. Ten eerste valt de emmer in de remake
later, waardoor er nadruk op wordt gelegd dat Tommy Carrie niet afvalt. In het
origineel valt de emmer vrijwel meteen en is Carrie’s steun direct van de kaart
geveegd. Ten tweede gaat de gymlerares niet lachen om wat er gebeurt en wordt
ze zelfs door Carrie gered (!), terwijl het origineel laat zien dat iedereen,
zelfs de lerares haar uit begint te lachen en Carrie dus geen enkele positieve
band meer overhoudt. Waarom deze afzwakking? Een andere verandering is de
beruchte eindscène bij het graf uit de versie van De Palma. Die hebben ze er
wel ingezet, echter minus het hoogtepunt. Laat het er dan helemaal uit, zou ik
zeggen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten