Vóór mij komen twee jonge meiden zitten. Lekker onderuit,
benen op de stoelen voor hen. En kwebbelen. Het zijn studentes en het lijkt
alsof ik in een aflevering van Feuten
terecht ben gekomen. Het lijkt dat ze elkaar pas ‘gevonden’ hebben want ze
hebben het er over dat ze dit vaker moeten doen en wat doe je morgen, dan
kunnen we misschien samen gaan studeren. “Ja, want ik loop wel achter, heb nog
een hele hoop te doen. Maar ik begin meestal pas twee weken van tevoren, dus
aanstaande maandag denk ik. Laatst zat ik in de Coffee Company, daar kun je
heel goed studeren, met zo’n zacht muziekje op de achtergrond”. “Fucking chill”,
zegt de ander, “ik kan er ook niet tegen als het helemaal stil is, zoals op de
universiteit. Maar kun je daar dan wel de hele tijd zitten met maar één kopje
koffie?”. “Nou, ze zeiden er niets van, maar het was ook niet zo druk”. Ze
kwebbelen verder over feesten en een bekende van ze. “Ze weer heeft zitten
tongen, terwijl ze nog zo had gezegd dat ze dat niet zou doen. Ze was echt
starnakel gisteren.” Starnakel.
Dat woord heb ik denk ik nog nooit eerder in een conversatie gehoord. Ik ken de
betekenis, maar het woord klinkt enorm oubollig in de oren. Of is het nu weer ‘fucking
chill’ om te gebruiken?
Ook ‘fucking chill’ is het begin van The Counselor, waarin Malkina
(Cameron Diaz) in yoga-zit op een handdoek op het dak van haar zwarte Porsche
zit. Ze heeft grote gouden oorbellen, spiegelend zilver gelakte nagels en een
outfit van leder (hoed, hesje, broek en laarzen). Haar coupe is asymmetrisch en haar make up ‘to
the point’. Ze heeft een verrekijker waarmee ze haar jachtluipaard in
actie ziet. Die is aan het jagen op een haas. Reiner (Javier Bardem) maakt een
cocktail met kersjes aan een prikker vanuit de welgevulde kofferbak. Een
wonderlijk schouwspel dat alleen door verveelde, puissant rijke mensen kan
worden bedacht. Als toeschouwer stap je deze wereld binnen. Neem je een kijkje
in de keuken van wat criminelen blijken te zijn. Maar in deze keuken wordt
voornamelijk gepraat en is de actie minimaal. Dus volgen we gesprekken tussen de
hoofpersonen. Tussen Malkina en Reiner. Tussen Reiner en zijn vriend en
raadgever The Counselor (Michael Fassbender), die met hem een eenmalige
drugsdeal wil regelen. Tussen The Counselor en Westray (Brad Pitt), die als
tussenpersoon zaakjes regelt, maar als de nood aan de man komt, overal zijn
handen vanaf kan trekken. Tussen The Counselor en Laura (Penélope Cruz), zijn
lief, die niet wil weten hoe duur de diamanten ring is die ze van hem heeft
gehad en ook geen vragen stelt over zijn praktijken. Op de achtergrond is de
actie, het drugstransport, de intrige, het verraad, het valse spel dat door
maar één iemand kan worden gewonnen. Er komen een hoop voortekens voorbij, zoals
uitleg over de ‘bolito’ (een soort mechanisch wurgkoord) en heel veel
waarschuwingen over de afgrijselijke praktijken van de Mexicaanse drugskartels.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee zou je denken. Maar hebzucht maakt
kennelijk blind en doof. Verder wordt er veel hoogdravend gepraat over seks en
morele kwesties.
Er komen aardige quotes voorbij, zoals wanneer The Counselor
de zoon van Ruth (Rosie Perez) belooft vrij te kopen voor $ 400,-. “I owe you”, zegt ze. “Yes, you do”,
antwoordt hij. “I can pay you back, give you a blow-job”, zegt Ruth. “Then
you still owe me $ 380,-“, zegt hij gevat. Of als Reiner tegen Malkina zegt dat
ze een koude opmerking maakt, waarop ze riposteert: “thruth has no temperature”.
Maar waar het om gaat, wie nou wie naait en waarom, wordt eigenlijk nergens
echt boeiend of intrigerend. Het is immers een modderpoel vol abjecte personen
waar je geen gevoelens bij krijgt. Dat is de waarheid en die is even
temperatuurloos als de film.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten