Als ik naar de film ga probeer ik er vaak meer dan één te
zien. Probleem is dan niet alleen dat er meerdere films moeten zijn die ik wil
bekijken, het is voornamelijk moeilijk om het zo in te delen dat ik ze zie
zonder dat er heel veel tijd tussen zit. Donderdag is premièredag. Dus dan zoek
ik vaak nieuwe films op. Dit keer sluiten Het
Diner en Carrie met slechts
vijftien minuten ertussen mooi op elkaar aan. Laat er nu nog een film zijn die
ik graag wil zien, die dan weer twintig minuten later begint. Moet ik wel
alleen snel lopen van de Munt naar het Leidseplein, maar dat is geen probleem.
Ruim op tijd haal ik mijn kaartje en zoek ik mijn plekje op. De bekende reclames
komen voorbij (gelukkig niet meer die van dat biermerk en de ijsklompen, want
die kwam mijn neus uit) en daarna volgen de trailers. Een primeur is echter dat
de trailer van The Counselor maar
liefst twee keer voorbij komt! Foutje in de programmering.
Rush is het
verhaal van de vete tussen de twee Formule 1 giganten Niki Lauda (Daniel Brühl)
en James Hunt (Chris Hemsworth). Het begint met het onheil dat plaats gaat
vinden op het circuit van de Nürburgring, waarna de film terug gaat in de tijd
dat Hunt nog Formule 3 reed en hij voor het eerst Niki in zijn vizier krijgt.
Regisseur Ron Howard weet op meeslepende wijze het verschil tussen beide
personen in beeld te brengen. Lauda racete met zijn hoofd en Hunt met zijn
hart. Lauda wist als geen ander zijn auto tot in perfectie af te laten stellen,
zorgde goed voor zichzelf, focuste altijd op de race en het doel: de
overwinning. Hunt was een losbol die gewoon verdomd goed kon auto rijden en
soms onverantwoorde risico’s nam, ingegeven door passie, niet door helder
nadenken. Hun karakter dicteert ook hun persoonlijke leven waarin de
stabiliteit en berekendheid van Lauda tegenover de emotionele ups en downs van
Hunt staan. De races worden met veel flair en energie in beeld gebracht,
waarbij je af en toe het gevoel hebt dat je terug gaat in de tijd (met wat korrelige
beelden van races die ze perfect hebben nagemaakt).
Emerson
Fittipaldi, Clay Regazzoni, Jody Scheckter, Jacques Laffite, Mario Andretti, Jacky
Ickx… Het zijn namen uit mijn jeugd. Ik had een poster aan de muur
hangen van Formule 1 auto’s. De mooiste vond ik die zwarte (John Player
Special) en die wit/rode (Marlboro). Geen idee om welk merk het ging. Geen idee
wie de snelste was. Maar bovenstaande namen klonken exotisch, spraken tot mijn
verbeelding. En Niki Lauda, met dat verbrande gezicht die toch gewoon verder
ging met racen, afschrikwekkend en mateloos intrigerend tegelijkertijd.
Ron Howard weet wel hoe hij een film moet maken. Dat is hier
niet anders. Hij brengt de helden die ik voornamelijk in mijn hoofd had zien
racen tot leven in deze ‘biopic’. Grappig is dat hij met de twee coureurs ook
twee focus punten creëert, die afwisselend de gunst van de kijker krijgen. Dan
ga je weer mee met Lauda, dan weer met Hunt. Het zal waarschijnlijk aan je
eigen karakter liggen met wie je het meeste meeleeft, maar beide maken iets in
je los.
De rivaliteit tussen de mannen vindt zijn hoogtepunt in het
verschrikkelijke ongeluk dat Lauda krijgt op die beruchte Nürburgring. Vanaf
dat moment pakt de film je nog steviger vast en de hel waar Lauda doorheen moet
om weer te herstellen is verschrikkelijk en zijn doorzettingsvermogen
ongelooflijk.
Het is
perfect Hollywood entertainment. Daar is niets mis mee. Maar als ik heel
eerlijk ben en Rush vergelijk met de
documentaire Senna, dan raakte die
laatste me echt. Je leert daarin de Braziliaanse coureur goed kennen, verpand
je hart aan hem en als hij aan het einde van de documentaire op het circuit van
Imola die fatale bocht in gaat wil je uitroepen: doe het niet!, alsof je zijn
lot eigenhandig nog kan veranderen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten