donderdag 19 januari 2012

The Dead


The Dead begint wat verwarrend. Na een kort intro zien we wat een terugblik blijkt te zijn van de geschiedenis van de man uit dat intro. Een Amerikaanse militaire ingenieur in West Afrika die wil ontsnappen aan de hordes zombies die het land overspoelen. Maar het is tevens het verhaal van een andere militair. Een inheemse man die zijn verdwenen zoontje zoekt te midden van dezelfde zombie ellende. Twee verhaallijnen die natuurlijk zullen kruisen. Een roadmovie, de weg naar veiligheid.


Zombies in Afrika. Een feit. Over het hoe en waarom worden we niet geïnformeerd en is ook niet echt van belang. De evacuatie is in volle gang, maar het komt eigenlijk neer op redden wie zich redden kan. Dat is eigenlijk het hele verhaal van de film. De zombies zijn ‘old school’, bewegen zich met de snelheid van een slaapwandelaar, hebben witte ogen met zwarte pupil en hebben maar één doel: eten! Dat doel zien we dan veelvuldig in beeld. Het uitgeklede verhaal heeft dus ook maar één doel: de confrontatie tussen mens en zombie en neemt daar – net als de zombies – alle tijd voor. Het doet denken aan ouderwetse zombiefilms van eind jaren ’70 begin ’80. Wel met een kleine eigentijdse injectie in de vorm van spaarzaam maar effectief ingezette special effects, zoals de scène waarin iemand wordt aangereden en vervolgens overreden, waarbij diens hoofd uiteen spat als een overrijpe meloen.

Het gegeven van de negroïde zombie is natuurlijk niet nieuw. Denk maar eens aan I Walked With A Zombie van Jacques Touneur uit 1943! Maar het is voor zover ik weet nog niet eerder zo totaal en massaal toegepast als hier. Een slimme zet, maar ook een harde leerschool voor de regisseurs die de helft van hun budget kwijt waren aan het betalen van steekpenningen aan vage figuren die van alles ‘regelden’. Eens maar nooit meer, aldus de gebroeders Ford.

Tussen alle adrenaline van de tegenwoordige snelle zombies door had dit een leuke ouderwetse tegenhanger kunnen worden waarbij het meer om de spanningsopbouw gaat. Helaas onderpresteert de film juist op dat vlak. De saaie acteerprestaties zijn uiterst slaapverwekkend en het grote gebrek aan het inventief in beeld brengen van de zombie mayhem komt de film duur te staan. Hadden ze toch wat beter naar oude meester Fulci moeten kijken.    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten