maandag 30 januari 2012

The Girl With The Dragon Tattoo



Voor mij is er maar één Lisbeth Salander en dat is Noomi Rapace, zei een vriendin van me, toen ik haar vroeg om mee te gaan naar The Girl With The Dragon Tattoo. Ik antwoordde haar half grappend dat er voor mij ook maar één Liesbeth is en dat is zij (want dat is haar naam).

Als je het Zweedse origineel nooit hebt gezien, zul je een goede en spannende film van David Fincher zien. Alweer. Want de man staat voor kwaliteit. Maar dat niet alleen. Op een paar films na ben ik groot fan van zijn werk en de manier waarop hij alles tot in het detail uitwerkt. Dat is ook de reden dat ik (ondanks mijn bedenkingen) de film het voordeel van de twijfel wilde geven en hem toch ben gaan zien. Zonder Liesbeth, helaas.

Deze remake is qua verhaal en setting niet veel anders dan het origineel. Maar het is wel degelijk een andere film. Er zijn een hoop zaken aan te wijzen die Fincher anders heeft gedaan. Stilistisch is de film misschien wel indrukwekkender dan zijn voorbeeld. Na de imponerende title sequence - geheel in zwart - valt iets direct op: zelden heb ik een kleurenfilm gezien die zo doordrenkt is van zwart/wit.  Het verhaal wordt vervolgens iets compacter verteld, sommige zaken krijgen wat minder aandacht, het einde is wat uitgebreider; van dat soort dingen. Daar ligt het probleem dan ook niet echt. Het probleem ligt bij de subtiele, maar toch zo duidelijke verandering in de karakters van de twee belangrijkste personages. In mijn komende uitleg moet ik wel wat kleine verrassingen van de film prijsgeven.

Ik kan de karakter verandering gemakkelijk duidelijk maken aan de hand van een voorbeeld. Het gaat om de scène waarin Lisbeth en Mikael voor het eerst seks hebben. Er zijn meerdere verschillen tussen beide versies, maar ik beperk me tot de kern, waarmee ik mijn punt duidelijk kan maken. In het origineel klimt Lisbeth bovenop Mikael, berijdt ze hem en stapt na de daad weer van hem af en loopt weg. In de remake klimt Lisbeth bovenop Mikael, begint ze hem te berijden waarna Mikael het heft in handen neemt en haar omdraait waardoor zij onder hem komt te liggen, waarna ze verder vrijen. Dit laatste had het karakter dat Noomi Rapace speelt nooit toegelaten! 

In de nieuwe film is Mikael daadkrachtiger, zakelijker, harder, waardoor Lisbeth deze eigenschappen iets minder heeft. Dit lijkt mij te maken hebben met het feit dat Mikael wordt gespeeld door Daniel Craig, de stoere kerel met het stalen smoel waar geen greintje kwetsbaarheid in te ontdekken valt. Hij bepaalt meer zelf, waar het Michael Nyqvist (Mikael in het origineel) nog wel eens overkwam. Rooney Mara heeft haar versie van Lisbeth ook iets kinderlijkers gegeven, dat dan weer aansluit bij de veranderde dynamiek tussen de twee karakters. Dit is ook verhaaltechnisch doorgevoerd. Ze hebben bijvoorbeeld minder tijd samen in beeld. Het onderzoek naar de moordlocaties door geheel Zweden doen ze dit keer niet met elkaar, terwijl hun tijd samen, waarin hun relatie gestalte krijgt,juist zo spannend is. Ander voorbeeld is waar Noomi’s versie na het afgeronde onderzoek naar Mikael’s persoon toch geïntrigeerd raakt door die man en hem zelfs op afstand helpt met het oplossen van een raadsel, krijgt Rooney’s versie pas veel later en zuiver zakelijk interesse in de zaak die Mikael heeft aangenomen. De keuze voor een zakelijker benadering kent een consequentie voor het scenario, dat in het volgende geval Fincher onwaardig is te noemen. Mikael lost het eerder genoemde raadsel in de nieuwe versie (ook) niet zelf op. Daarvoor is er een zeer lelijke noodgreep gedaan in de vorm van zijn dochter, die alleen in beeld komt om iets duidelijk te maken dat aan de basis staat van het vinden van de oplossing van het raadsel. Voor de rest is zij niet belangrijk en komt ze in de hele film niet voor.

Al met al kan ik zeggen dat in Män Som Hatar Kvinnor Lisbeth Salander interessanter uit de verf komt dan in The Girl With The Dragon Tattoo. Hoewel Mikael Blomkvist eigenlijk de spil van het verhaal is, eigent Lisbeth zich de film geheel toe, wat die versie en het karakter dus juist zo de moeite waard maken. Dat gebeurt in de nieuwe versie helaas wat minder.

Dus natuurlijk is er niet maar één Lisbeth en toch ook weer wel.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten