Moederliefde. Deze film is voortgekomen uit de korte film met dezelfde naam
van dezelfde makers, die ik in 2009 al zag tijdens het Imagine
filmfestival. Opgepikt door Guillermo del Toro die er meteen zijn naam aan
verbond omdat hij zo onder indruk was. Heel mooi gemaakt en erg eng volgens hem.
Als je die korte film bekijkt, snap je waarom zijn interesse was gewekt. Het is
inderdaad heel mooi gemaakt en erg eng. Twee kleine meisjes rennen weg voor
degene die ze ‘mama’ noemen. Niet zo gek, want mama is een regelrechte
nachtmerrie om naar te kijken. De korte film lijkt echter een onaf idee, want
het is geen afgerond verhaal. Het lijkt wel een scène uit een speelfilm. Die
speelfilm hebben ze er dan nu omheen gemaakt. De korte scène is vrijwel geheel
overgenomen in de film. De vorige twee zinnen geven meteen twee problemen aan.
De film gaat over twee snoepige kleine meisjes die door omstandigheden
in een bos opgroeien. Geheel verwilderd worden ze gevonden en opgenomen in een
gezin. Daar blijkt dat de door een arts omschreven fantasiefiguur wel degelijk
een reële entiteit is, die door de meisjes ‘mama’ wordt genoemd en die hen al
in de bossen van het kwaad heeft behoed en dit nu met enge hand voort zet. Voor
de kinderen is zij dus werkelijkheid, voor de anderen wordt ze dat griezelig
stukje bij angstaanjagend beetje.
Grootste troef is hoe mama er uit ziet, waarbij het goed is
dat ze niet meteen in volle glorie te aanschouwen is. Ze zorgt voor menig
schrik moment, wat een fysieke uitwerking heeft op de dame die naast mij zit. Maar
die troef werd al duidelijk in de korte film. Grootste probleem is dus dat het
verhaal niet echt wil boeien, op sommige punten wat afgeraffeld over komt en
nogal in herhaling valt. De tragiek van het verhaal komt daardoor minder heftig
over dan de bedoeling zal zijn. Het andere probleem waar ik op doelde zit hem
in ‘kill your darlings’. De darling in kwestie is de overgenomen scène uit de
korte film. Die hadden ze er uit moeten laten. Het klopt namelijk niet dat de
meisjes zomaar opeens heel bang zijn voor hun mama en wegrennen.
Het is heel jammer dat er geen beter script aan deze film
ten grondslag lag. Aan de andere kant hebben we er een visuele creatie bij, die
op zichzelf nog lang in het hoofd na blijft spoken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten