Als je in Amerika van plan bent om iemand af te maken, stap
je een wapenwinkel in, kies je een 38 special revolver uit en heb je na een
korte achtergrond check en het betalen van $ 150,00 een wapen in handen dat
even later als moordwapen te boek kan komen te staan.
Een vrouw klopt aan bij een huis. Een andere vrouw doet
open. “I want him back”, zegt de eerste, waarna ze met haar 38 special revolver
zwaait. Een worsteling volgt, schoten worden gelost, slachtoffers vallen.
Het is de beginscène van Scalene.
Al gauw merk je dat het ook de eindscène moet zijn, want het verhaal gaat
vervolgens op Memento-wijze
achterstevoren, waarbij duidelijk wordt wat zich hiervoor allemaal heeft
afgespeeld. Janice is die eerste vrouw van voorbij de middelbare leeftijd met
een volwassen zoon die niet helemaal in orde is en ogenschijnlijk een misdaad
heeft begaan jegens de tweede vrouw Paige. Janice gelooft in zijn onschuld,
maar een rechterlijke uitspraak verwijst de zoon naar het gekkenhuis. En weer
een stap terug…
So far so good. Dan wordt het eventjes erg interessant als
het punt wordt bereikt waarop we zien hoe het komt dat zoon Jakob zo is
geworden. Er wordt een truc toegepast die wonderlijk goed werkt en waardoor we
beelden vanuit een geheel ander perspectief krijgen te zien, namelijk dat van
Jacob. Helaas is dit maar voor even, een soort tussenstation, waarna we deze
insteek verlaten en het verhaal vanuit een derde perspectief zien, namelijk dat
van Paige, die we vanuit het verleden weer naar het heden, de eindscène volgen.
Memento meets Rashomon.
Niet alle scènes zijn even interessant of voegen iets toe
aan wat de film wil zeggen. Hoewel je naar het einde toe wel door krijgt wat er
is gebeurd is het waarom daardoor niet minder aangrijpend. Een tactvolle
insteek, artistieke flair en goede vertolkingen.
Toch had ik het iets anders aangepakt. Ik had Jakob’s visie,
die we dus maar eventjes te zien krijgen in het midden, de film laten afsluiten.
Dat we zien wat zijn visie is, hoe aangetast die ook moge zijn. Het had alles in
een derde daglicht kunnen zetten. Bewijs voor bepaalde handelingen zullen we
namelijk nooit zien en Jakob had ons het antwoord kunnen geven. Daarbij vraag
ik me sowieso af waarom de maker het einde aan het begin van de film anders
laat eindigen dan aan het einde aan het eind. Let maar goed op als je de film
bekijkt. Wat is de betekenis hiervan?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten