Heel af en toe krijg je weer dat gevoel van de jaren ’80,
waarin je hoorde over een ‘video nasty’ die je gezien moest hebben. Dan speurde
je de videotheken af en met een beetje geluk (wat in Engeland was verboden was in
Nederland meestal wel te krijgen) kwam je met Maniac, The Last House On The
Left of Cannibal Holocaust thuis.
Dat gevoel kreeg ik bij de eerste berichten over de Italiaanse film Morituris. De film stamt uit 2011 en is
slechts te zien geweest op een festival hier en daar
en het heeft even geduurd voordat ik het uiteindelijk met een Franse
dvd versie moest doen. Mijn Frans is goed genoeg om in ieder geval de grote
lijnen van het verhaal te snappen, voor zover er iets van een verhaal is, dat
dan weer gedeeltelijk is gebaseerd op werkelijke gebeurtenissen uit 1975,
genaamd Massacre del Circeo,
waarbij vier rijke jongens twee meisjes meelokten, misbruikten en eentje er van
vermoordden (de andere hield zich dood en heeft het daardoor overleeft).
De film begint met super 8 opnames van een familie uitje in
het bos. Een picknick. Vader, moeder, kinderen en een pedofiele broer van pa,
die de dochter even meeneemt dieper het bos in om dingen te doen die je niet
met kinderen moet doen. Nog voordat dit gebeurt wordt de broer vanuit het niets
door een forse ondode gladiator (!) met een zwaard doorklieft. Een seconde
denkt je nog dat de man uit de oudheid het opneemt voor de onschuldigen, maar
niets is minder waar, want de super 8 film laat even later zien dat de hele
familie over de kling is gejaagd. Wat ik me echter meteen afvraag: wie filmt er
in godsnaam?
Een sprong in de tijd en het verhaal gaat verder met drie
Italiaanse jongens die twee Oost Europese meisjes hebben opgepikt met de
belofte ze mee te nemen naar een geheim, illegaal feest, waar jongens en
meisjes van die leeftijd kennelijk dol op zijn. Na een zeer lange en
oninteressante autorit komen ze in het donker aan op de plek, waarvan de kijker
weet dat er ondode gladiatoren rondspoken. Van een feest is nog geen sprake,
maar de vijf maken een kampvuurtje, drinken en snuiven wat en al gauw zoekt een
koppel een rustig plekje op en begint wat te zoenen als de jongen opeens als
een blad aan de boom omslaat en het meisje op zeer brute wijze verrot slaat en verkracht.
Haar schreeuw is een teken voor de andere jongens om zich op dezelfde manier te
vergrijpen aan het andere meisje. Alles wordt vanuit het duister gadegeslagen door
de gladiatoren, met ademhalingsproblemen en een (letterlijk) rood waas voor de
ogen. Tien minuten lang duren de sadistische mishandelingen en verkrachtingen,
die zelfs voor eeltige zielen aardig ver gaat. Pas daarna slaan de gladiatoren
toe, die zich vervolgens op zowel de jongens als de meisjes uitleven.
In de lange lijn van rape/revenge films waar ik een stuk
over heb geschreven naar aanleiding van de remake van I
Spit On Your Grave uit 2010, is
dit er eentje die het laatste deel (revenge) maar geheel achterwege laat en
vervangt door een slasher en het eerste deel (rape) met zoveel sadistisch
geweld gepaard laat gaan, dat de opgeplakte moraal aan het einde “In memory of
mankind” slechts een loze kreet wordt die niet kan verhullen dat het hier toch
vooral om het choqueren gaat. Exploitatie ten top dus, waarbij de vraag rijst
hoe ver je hierin kunt gaan. Het doet denken aan de film Chaos, die zich
hieraan ook zo schuldig maakte en qua verhaal zelfs overeenkomsten heeft. Bekende criticus Roger
Ebert sprak er zijn walging over uit met de voornaamste reden dat er geen
hoop te vinden is. Het is een interessante kwestie. Zou deze film in zijn ogen wel
‘correct’ zijn, als de gladiatoren alleen de mannen ombrengen, of dat de
vrouwen op iedereen wraak nemen? Verlossing is er niet altijd en soms is er
alleen maar duisternis. Voor mij mag het best nihilistisch zijn, als het maar
een goede film is. Is Morituris een
goede film? Nee. Dat ligt aan een hele hoop dingen, zoals de eendimensionale
types; de slaapverwekkende praatscènes in de auto; het slechte acteerwerk van
voornamelijk de mannen; de afwezigheid van een achtergrondverhaal, waardoor
alles schijnbaar zonder reden gebeurd, waardoor de impact minder wordt en soms
zelfs enorm plat is (in het geval van een vierde man die we in korte scènes thuis
ook al in de weer zien op perverse wijze); de slechte belichting zodat we
vooral naar veel schimmig gedoe in het donker kijken; het vraagteken inzake de
maker van de super 8 film; de onlogica van de voetbal die twee keer verschijnt;
de opzichtigheid van de makers die de gladiatoren laten wachten met ingrijpen
tot de jongens klaar zijn met de meisjes; de algemene doelloosheid van dit
alles. Voor de gorehound herleven oude tijden op niet echt positieve manier,
waarin een afgehakt hoofd op dat van een pop lijkt en het resterende lijf sproeiend
bloed uit de open nek laat zien. Verre van vernieuwend, nauwelijks
huiveringwekkend. Slechts een paar vondsten zijn wat dat betreft (en dus los
van de gewelddadige verkrachting) gruwelijk te noemen, zoals de vastgeklonken
hand die losscheurt…
Ondertussen verdeelt de film het horror minnend publiek in
twee kampen. Degenen die vóór zijn, hebben geen behoefte aan een boodschap,
diepere betekenis, goede moraal of sociale relevantie. Die genieten van het
opzoeken van de grenzen van exploitatie, de vunzige rauwheid en schokkende, gewelddadige
en bloederige taferelen. Het andere kamp staat daar dus tegenover en sabelt de
film neer als een exercitie in smakeloosheid.
Het zal de makers een zorg zijn. Natuurlijk hebben ze wel
degelijk hun woordje
klaar over de diepere betekenis die aan hun keuzes ten grondslag liggen,
maar het voornaamste zal zijn dat de film aandacht krijgt, en die heb ik er nu
ook aan gegeven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten