zondag 21 juli 2013

Une Vie Meilleure


Yann (Guillaume Canet) is een kok die onder zijn niveau werkt op een school omdat er nergens anders een goede baan te vinden is. De zoveelste afwijzing krijgt hij in het restaurant waar Nadia (Leïla Bekhti) als serveerster werkt. Ze vallen voor elkaar, krijgen een relatie en vormen een gezinnetje waar Nadia’s zoontje ook deel van uit maakt. Bij toeval stuiten ze op een leegstaand gebouw waardoor hun dromen over een eigen restaurant vlucht krijgen. Met veel moeite krijgen ze de deal rond en begint niet alleen de verbouwing, maar ook een lange lijst van tegenvallers die hun relatie danig onder druk zet.

Wat een mooie film. Het is overtuigend in beeld gebracht hoe de zeer aannemelijke tegenvallers hun effect hebben op Yann, Nadia en zoontje Slimane, die zowel als individuen alsook onderling veranderen door de omstandigheden. Je leeft enorm mee met Yann, die zijn ideaal niet waar lijkt te kunnen maken, terwijl duidelijk wordt dat het een totaal plausibele droom is die hij heeft. Van opgeven kan dus geen sprake zijn, maar tot welke prijs? Er volgen nog andere desillusies die het bestaan van de drie nog veel meer op de proef stellen, terwijl je ze zó het geluk gunt.

Une Vie Meilleure laat het leven niet op poëtische, maar op menselijke wijze zien, waarbij mensen fouten maken, lelijk doen, verantwoordelijkheid nemen of ontduiken, hoop behouden, door zetten,  falen. Met drie prachtige rollen om alles gestalte te geven.


Je zou dit kunnen zien als een soort ‘light’ versie van het werk van de gebroeders Dardenne , omdat in hun films er meestal weinig sporen van hoop en dromen te vinden zijn en de grauwe ellende er meestal hardere slagen uitdeelt. De tegenslag in Une Vie Meilleure is er niet zozeer minder om, maar er zit een algemeen gevoel van goedheid en liefde in het trio verankerd, dat het ondraaglijke dragelijk maakt. In ieder geval voor de kijker dan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten