12 Years A Slave,
zou je denken, als je niet beter wist. Gedurende dat tijdsbestek is er namelijk
jaarlijks geschoten voor de film Boyhood
van Richard Linklater. Een uniek document, want nooit eerder heeft een
filmmaker een film (i.t.t. een documentaire) gemaakt op deze manier. Maar dus
wel eentje waar je je als acteur voor bizar lange tijd aan moet verbinden. Het
tegenovergestelde was waar, zo blijkt later uit een verhaal van Patricia
Arquette (één van de hoofdrolspelers), die samen met regisseur Richard
Linklater aanwezig is bij de première in Eye Amsterdam op zaterdag 21 juni 2014.
Maar daarover straks meer. Eerst vertelt Linklater wat over de film, die geen
script had, maar er was wel een duidelijke schets van wat het moest worden. Het
laatste shot had hij twaalf jaar geleden trouwens wel al heel duidelijk voor
ogen. Het doel van dit project was om (voornamelijk) de aan het begin zes
jarige jongen echt ouder zien te worden, met alle uiterlijke, maar ook
innerlijke kenmerken die dat meebrengt. “We’d slowly go where they went”. Linklater
koos Ellar Coltrane als Mason omdat hij de meest mysterieuze en sensitieve van
alle kandidaten was. Daarbij waren zijn ouders kunstenaars, wat ook meetelde. Linklater
zegt nog steeds bezig te zijn met het loslaten van de film en kan het nog niet
geloven dat deze nu echt in de bioscoop gaat draaien. Helaas moet hij weg, maar
na afloop is Arquette er nog voor meer antwoorden.
De film dan. Het leven van Mason. Het jongetje dat opgroeit
met een iets ouder bijdehand zusje (Lorelei Linklater) en zijn alleenstaande
(gescheiden) hardwerkende en liefhebbende moeder (Arquette). Een avontuurlijke vader
(Ethan Hawke) die pas na anderhalf jaar weer ten tonele verschijnt. Veel
verhuizingen, nieuwe scholen, vriendjes, vriendinnetjes, vaders… Altijd met
Mason als middelpunt; zijn denk en gevoelswereld. Als klein kereltje met de
vraag of papa en mama weer samen zullen komen, tot de bijna volwassene die zich
afvraagt wat het nut van het leven is. Alsof ik twaalf seizoenen van de serie Parenthood zie, maar dan samengevat in
bijna drie uur en toegespitst op die zachtmoedige jongen, die lief en eerlijk
is, af en toe een ‘whatever’ houding heeft, maar dan niet op de verkeerde
manier. De film doet ook af en toe denken aan What
Maisie Knew en zelfs aan The
Tree Of Life. Het laat zien hoe kinderen nauwelijks keuze hebben in wat
hen overkomt. Het is accepteren en aanpassen aan nieuwe situaties die voornamelijk
door (de) ouder(s) worden bepaald. Zeker in het begin. Hoe Mason daar dan echt
over denkt komt nauwelijks naar voren, want het is ook moeilijk te verwoorden
als kind, het is eerder ondergaan en overkomen. Pas later in de film, als hij
wat ouder wordt, worden de conversaties logischerwijze iets betekenisvoller.
Als kijker verwacht je misschien wat Mason van het leven
verwacht, “a big transformative experience, where everything suddenly makes sense”.
Maar zo is het leven niet en de film al evenmin. Het kabbelt wat voort, met
hoogte- en dieptepunten, waarbij dan vooral de gekozen vorm de film een uniek
karakter geeft en niet zo zeer de inhoud. Hoewel het van begin tot eind boeiend
blijft om naar te kijken en geen moment verveelt, heb je niet het gevoel heel
dichtbij Mason te komen.
Na afloop is er nog een Q&A met Patricia Arquette, die
vertelt dat het moeilijk was om het einde van het project te accepteren. Ze
wilde verder gaan, met de jaarlijkse workshops en de groep die ze had leren
kennen. Ze wil eigenlijk de film niet aan de wereld geven, ze wil niet dat de
wereld een oordeel klaar heeft over de film, over de acteurs, de kinderen, uit
gevoel van bescherming. Ze heeft nu het gevoel van “giving birth to the movie”,
het kind komt ter wereld.
Tijdens het filmen bracht iedereen zijn eigen ervaringen mee
en er werd veel geïmproviseerd. Het was een heerlijk proces, zonder stress en
iedereen wilde er graag aan mee doen. Normaal mag een film(contract) je maar
voor zeven jaar vastleggen in Amerika, maar niemand had bezwaar tegen deze
twaalf jaar. De film ziet ze vanuit haar zelf en vanuit het karakter dat ze
speelt. Vanuit haar zelf is het best shockerend om jezelf zo snel oud te zien
worden, zegt ze. Vanuit haar karakter is het apart om te zien hoe de man van
wie je gescheiden bent om gaat met je kinderen als je er niet bij bent. Het stelt
je menig over hem bij en doet je denken dat je misschien anders met de situatie
om had moeten gaan. Op een vraag uit het publiek of de verschillende
haarstijlen (waaruit je kunt afleiden dat er weer een jaar voorbij is) opgelegd
waren of niet zegt Arquette dat dit alleen het geval was bij Mason voor de
scène dat zijn haar wordt geknipt. Linklater had tegen hem gezegd dat hij een
jaar lang zijn haar moest laten groeien daarvoor, waarna hij blij was dat het
er af mocht. Voor de rest (de vraag op haarzelf betrekkende) zijn het de
grillen van een vrouw, lang haar, kort haar, lang haar…
Na het interview is er nog een hele mooie toegift in de vorm
van de Amerikaanse band Family Of The
Year, die hun nummer Hero speelt, dat in
de film is gebruikt. Prachtig nummer met toepasselijke tekst. De band zal een
paar dagen later (24 juni) vlakbij in de Tolhuistuin een concert geven.
Als ik Eye achter me laat, het pontje pak, de bus, en
napraat en denk over de film krijg ik eigenlijk het mooiste cadeau. Terugdenken
aan je eigen leven, het ophalen van herinneringen, het zien van overeenkomsten
met de film (mijn dochter deed als kleine peuter net zo eigenwijs Britney Spears
na als het zusje van Mason, op precies hetzelfde nummer), nadenken over hoe het
was, voelen waar het om gaat. Verder denkend en pratend kom je er achter dat
alles in de film eigenlijk heel goed in elkaar zit, zorgvuldig is gedaan, reëel
en geloofwaardig overkomt. En je snapt dat het laatste shot al twaalf jaar
geleden vast stond in het hoofd van Linklater, het shot dat antwoord geeft op
de vraag die Mason op een gegeven moment stelt: “what’s the point of all this”.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten