Malik El Djebena loopt de gevangenis binnen. Hij is
duidelijk niet op zijn gemak. De opmerkingen en het lawaai van diegenen die al
achter de tralies zitten zijn intimiderend en laten je voelen dat hij hier niet
echt thuis hoort en dat hij een zware tijd tegemoet zal gaan treden. De angst
valt van zijn gezicht te lezen. Het is de claustrofobische opening van Un Prophète,
de Franse gevangenisfilm uit 2009 die met prijzen werd overladen. Hoe anders is
de opening van Starred Up. Eric loopt
de gevangenis in. Hij ondergaat het ritueel van uitkleden, bodycheck, aankleden
en cel toewijzing uiterst nonchalant. Op de bewakers en een paar schoonmakers na
lijkt de gevangenis wel uitgestorven. Zodra hij in zijn cel zit, alleen, laat
hij kortstondig even wat ruimte voor emotie, maar herpakt zich en zorgt er voor
dat hij klaar is voor wat eventueel komen gaat. Waar het Malik overkomt, is
Eric juist de aanstichter.
Eric is met zijn 19 jaar net vroegtijdig overgeplaatst
vanuit de jeugdgevangenis, is ‘starred up’ (zijn dossier heeft een aantekening
dat hij extreem gewelddadig is) en krijgt het label ‘high risk’. Dat dit niet
voor niets is blijkt uit de acties die al snel volgen, waaruit duidelijk wordt
dat we hier te maken hebben met een gigantische tijdbom die eens in de zoveel
tijd afgaat. Er zijn vele factoren die deze bom laten af gaan, of juist
langzamer laten tikken. Bewakers, lotgenoten, zijn vader die in dezelfde
gevangenis zit en een vrijwilliger die via groepsgesprekken aan ‘anger
management’ doet. Alles is van invloed op de jonge Eric, voor wie je langzaam
maar zeker toch begrip krijgt.
Starred Up is één
bal spanning die je als kijker constant voelt en je op het puntje van je stoel
houdt. Maar er is veel meer. Het geeft een kijkje in hoe het er in de
gevangenis aan toe kan gaan, maar dan drie tandjes heftiger dan wat je gewend
bent. Het laat je kennis maken met personages voor wie je een oordeel klaar
hebt, maar waarvan je dat oordeel aan het einde van de film toch wat bij moet
stellen, in positieve of negatieve zin, want alles blijkt grijzer dan verwacht.
Het geeft je inzicht in hoe iemands leven verkloot kan worden, door de
verkeerde omstandigheden. Het biedt je uiterst intense acteerprestaties van
alle betrokkenen, met speciale vermelding voor Ben Mendelsohn (Animal Kingdom, The
Dark Knight Rises) als de vader, Jack O'Connell (This Is
England, Eden Lake,
Tower Block)
als de zoon en Rupert Friend (Pride &
Prejudice, The
Young Victoria) als de therapeut.
Een uiterst rauwe en intense ervaring. Het is een tijd
geleden dat ik zo onder de indruk de bioscoop weer verliet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten