Het zevende PAC festival al weer en eindelijk is mijn
dochter zestien geworden en mag ze mee! Een flinke inwijding, met vijf films op
één dag. Ze zal het niet alleen glorieus doorstaan, we hebben ook uiteindelijk
dezelfde top vijf…
Het begint irritant. De film is begonnen en de hele zaal is
muisstil, op iemand direct achter mij na die om 10:30 uur een flinke zak chips
op zeer luidruchtige wijze zit te verorberen. Gelukkig stopt het opeens even
abrupt als het was begonnen.
De trailer van Amour komt
heel anders over dan de film. Ik had (weer) een film verwacht vol haat en nijd
met een cynische titel die de lading dus niet zou dekken. Geen idee waarom
Haneke de mensen op het verkeerde been zet. Aangezien ik een groot fan ben, heb
ik zijn hele oeuvre gezien, maar een film zoals deze zat er nog niet eerder
bij.
Het gaat over een oud stel waarvan de vrouw een
herseninfarct krijgt. Ze is daarna half verlamd, aangewezen op een rolstoel en
de hulp van haar man. Dat is het. Daar gaat de film over. Wat het voor dit
echtpaar inhoudt. Van zeer alledaagse en basale handelingen (het naar de wc
gaan) tot alles wat er in het hoofd afspeelt. Het wordt ongelooflijk fijnzinnig
in beeld gebracht. Al vanaf de eerste non-verbale beelden, waarin we alleen
maar het stel bij een klassiek concert zien en daarna samen in de tram zien
zitten, wordt hun liefdevolle relatie in slechts enkele secure penseelstreken
perfect neergezet. Het gaat verder, als ze een eitje voor hem kookt, hij tegen
een leeg zoutvaatje aanloopt, zegt dat het leeg is, maar wel zelf op staat om
het bij te vullen. In Amour lijkt
weinig te gebeuren, maar er gebeurt zo veel voor wie verder kijkt.
De aftakeling van de vrouw zet verder in. De lange vaak statische
shots zijn van een tragische schoonheid, als stille getuige van welk leed zich
hier afspeelt, maar ook wat een liefde zich tentoonspreidt. Bijna de gehele
film vormt zich een minuscule laagje traanvocht over mijn oog, dat komt en
gaat, als een minimale versie van eb en vloed, die geen van beiden door willen
zetten. Tot tranen toe geroerd zou je kunnen zeggen. Aan het einde biggelen er
dan toch nog een paar over mijn wangen.
Als de film voorbij is moet ik echt even bijkomen, omdat ik
nog vol ontroering zit. Twee mensen naast mij omhelzen elkaar heel lang, zoeken
en vinden troost bij elkaar. Deze absurd mooie film laat de ultieme daad van
liefde zien. Het is in die zin een geheel andere film dan we gewend zijn van
Haneke. Het bevestigt echter dat hij een meester van de cinema is. Zowel de
film zelf als de vertolkingen zijn van ongekende klasse. Het is (misschien wel)
de mooiste film van dit jaar.
Als de lichten in zaal weer aan zijn en de meeste mensen
even de benen gaan strekken, wat cafeïne inslaan, een luchtje happen of juist
wat rook inhaleren hoor ik achter mij een man zeggen dat hij er echt niet tegen
kon en heel zachtjes tegen de dame naast hem had gezegd dat ze wel heel
luidruchtig zat te eten. Bless him!
Ps. Als ik deze recensie aan mijn vrouw voorlees, krijg ik
opnieuw een brok in de keel en wellen er tranen in mijn ogen. Het laat zien
hoeveel indruk de film heeft achter gelaten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten