Fijn om Gina Gershon weer eens in actie te zien. Dat haar
eerste shot een close up van haar volle bush is, plaveit de weg naar een
clichévolle schets van het white trash milieu waar ze onderdeel van uit maakt. Dit is Texas, met hicks, rednecks,
trailer parks, coke, caddillacs, beer, bbq, strippers, girls named Arlene and
some good old fashioned country ass whooping. We hebben een vader,
stiefmoeder, zoon Chris en dochter Dottie. Chris zit in de nesten, heeft geld
nodig en verzint een oplossing waarvan ieder een beetje zinnig mens met een
niet eens al te hoog IQ al direct van weg zou rennen. Zo niet deze familie. Joe
Cooper, een politieman met een ‘business on the side’, wordt ingeschakeld om de
echte moeder te vermoorden, zodat de rest het verzekeringsgeld op kan strijken.
Als Joe aan Chris duidelijk maakt dat het geen spelletje is “this is serious
business you’re fucking with here boy!” en het probleem van vooruitbetaling
wordt opgelost, kan het gedoemde scenario vorm krijgen.
Naast Gershon als de stiefmoeder treffen we Thomas Hayden
Church aan als de vader en Emile Hirsch als zijn zoon. Het acteerwerk van
vooral de twee laatsten is niet altijd even goed gedoseerd, maar misschien moet
dat gerangschikt worden onder het kopje ‘comedy’, een label dat IMDb aan de
film hangt. Niet dat ik dit er in zie overigens. Killer Joe wordt gespeeld door
Matthew McConaughey. Als ik aan één acteur een hekel heb is hij het wel. Ideaal
voor deze onsympathieke rol, want de hekel die je aan hem moet gaan krijgen is
er bij voorbaat. Hij vervult de rol met verve. Ondanks zijn gecontroleerde, bedachtzame
en beheerste voordoen kan het de kijker niet ontgaan dat hij een lopend
kruitvat is, een vulkaan die op springen staat.
De film loopt iets te veel te koop met z’n sleaziness en het
doorzichtige verhaal en de oerdomme familie willen maar niet boeien. Als Killer
Joe dan na bijna anderhalf uur zijn kookpunt bereikt en zijn extreem gewelddadige
karakter tentoonspreidt, leidt dit tot een uitermate potsierlijk einde dat het
laatste sprankje hoop op iets briljants definitief de grond in boort.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten