Londen,
1921. “Mrs. Emerson, are you prepared”? Dat is ze, als ze plaats neemt
in een séance die een andere wending krijgt dan verwacht. De uitkomst is niet
voor iedereen even plezant.
Florence Cathcart onderzoekt geestverschijningen. Ze kan die
altijd afdoen als onzin, omdat geesten niet bestaan en ze door haar intellect
en scherpzinnigheid alle trucjes die worden toegepast om te doen geloven dat ze
wel bestaan al kent. Ze wordt gevraagd door een leraar om een verschijning te
onderzoeken. Jaren geleden is er op zijn school een kind vermoord en die schijnt
nu rond te spoken, met alweer een dood kind tot gevolg. Florence accepteert de
uitnodiging en begeeft zich naar het waanzinnig grote landgoed met dito landhuis
dat dienst doet als kostschool. Ze brengt haar apparaten in stelling om de
(nep)geest op het spoor te komen. De jacht kan beginnen.
Een ouderwets spookverhaal ontvouwt zich. “It is the living you must watch out for, not
the dead”, vertrouwt de klusjesman Florence toe. Het is een advies (dat
ik al eerder heb gehoord) dat ze niet nodig heeft, want haar ratio
zegeviert al snel als deze vrouwelijke Sherlock Holmes enkele geheimen weet te
onthullen die veel verklaren. Haar eigen geheim/obsessie en het feit dat niet àlles
is verklaard geeft ruimte aan bovennatuurlijke verschijnselen. Of zijn het
waanbeelden?
Als de dienstmeid met een jongetje een potje aan het kaarten
is, zegt ze tegen hem: “it takes time, that’s why it’s called patience”. Het is
een moment waarop de film zelfreflectie toont en de kijker het gras voor de
voeten wegmaait. Geduld moeten we hebben. Maar dat wordt aardig op de proef
gesteld, voornamelijk omdat er niet veel gebeurt, en wat er wel gebeurt niet
echt zinderend is en vrij clichématig (rode bal die de trap afrolt vanuit het
niets!). Daarnaast zijn er weinig schrikmomenten maar is er ook geen sluimerende
spanning, simpelweg omdat de ‘geest’ niet echt kwaadwillend lijkt.
Het genieten moet dan komen van het spel van Rebecca Hall
als Florence, die me voor het eerst opviel in Vicky
Cristina Barcelona en de laatste tijd goed aan de weg timmert, met haar
rol in de serie Parade’s End en Lay
The Favorite (vanaf 15 november in de bioscoop). Daarnaast is er na
lang, lang wachten de grote uitsmijter die alles laat samen komen en verklaart.
Het maakt wat goed, maar lang niet alles en niet genoeg om er een echt goede
film van te maken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten