maandag 1 oktober 2012

V/H/S



Als je enkele jaren geleden tijdens Koninginnedag op het Gelderlandplein rondstruinde, zag je ze nog volop liggen. Videobanden. Maar aangezien er heel veel Japanners staan, waren dit videobanden met Japanse afbeeldingen en teksten. Geen koopvideo’s, zoals ik er uit op leek te maken, maar zelf opgenomen dingen. Het leek me leuk om eens wat van die tapes te kopen en dan te bekijken. Benieuwd wat er op staat. Maar omdat ik wist dat mijn fantasie al snel met me aan de haal gaat, en er vast geen schokkende zaken op te vinden zouden zijn, maar ik eerder zou stuiten op drie seizoenen Pokémon in het Japans heb ik dat nooit gedaan.

V/H/S is een film, een anthology, over een man die een verzameling vhs-tapes heeft, waarop vreemde gebeurtenissen vast zijn gelegd. Toevalligerwijze, door amateurs, met meestal dodelijke afloop. Found footage dus, met vaak bovennatuurlijke inslag, in verschillende vormen. We krijgen er vijf voor onze kiezen. 
Dat betekent je vijf keer door het meestal vrij saaie begin heen werken, waarbij je het gevoel krijgt onvrijwillig iemands vakantiefilms te moeten bekijken. Er gebeurt te weinig om het boeiend te houden, hoewel de schokkende eindes wel hard aan kunnen komen. Schokkende eindes die vaak erg grafisch zijn. De film kent zeker zijn momenten en originele vondsten, zoals in het eerste filmpje met de camerabril, drie dronken vrienden en een vreemde vrouw met grote ogen waarbij je zelfs in dronken toestand kan zien dat ze genoeg engheid uitstraalt om te weten dat je haar niet mee zou moeten nemen voor een potje wellustig tijdverdrijf op een hotelkamer. De beelden van het stel in het derde verhaal, die op rondreis door Amerika zijn, komen akelig dichtbij, als ik terug denk aan de trip die ik zelf heb gemaakt. Bryce Canyon, Grand Canyon, motelkamers. Mijn eigen video-opnames zouden er zo tussen passen… Alleen de afloop is geheel anders. Verder nog een verhaal over geesten, een meisje met een jeugdtrauma dat terug gaat naar de plek van ellende en een Halloween feest met de leus ‘waar is het feestje, nou hier niet’!

Naast het probleem van de saaie intro’s, kennen de hoofdrolspelers nauwelijks een identiteit en leiden de bloederige sporen naar ontknopingen die verder geen context kennen, waardoor je met een leeg gevoel achter blijft.

Het minst geslaagd is echter de poging om de verhalen (tapes) aan elkaar te lijmen d.m.v. het overkoepelende verhaal van een groepje herrieschoppers dat een kraak zet om een videoband te stelen die geld waard is. Het roept alleen maar vragen op waarna er wel erg gemakkelijk een einde uit de hoge hoed komt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten