vrijdag 12 oktober 2012

Bellicher: CEL (en ik dus niet)



Na de redelijk spannende en in ieder geval onderhoudende tv-serie Bellicher, mocht Daan Schuurman nog eens aantreden in zijn (titel)rol in een filmversie. Peter de Baan, die al eens een aflevering van de serie had gedaan, nam de regie in handen. Productiemaatschappij is Pupkin film, die ook al zo goed aan de weg timmert met de serie Van God Los. Deze serie had dan weer één van de mooiste leader muziekjes gemaakt door Paleis van Boem, die Bellicher: CEL ook weer van zeer fraaie muziek voorziet.

Het verhaal dan. Na een korte schets van Michael Bellicher’s privéleven (gescheiden, ex gaat met hun kinderen en nieuwe man voorgoed naar Amerika) komt hij al gauw terecht in een vreemdsoortig web, waarin hij wordt opgepakt door de politie, die hem beticht van een zeer ernstig delict, dat hij zeker niet heeft gepleegd. Het lijkt wel of iemand met zijn identiteit aan de haal is gegaan, waarna de eerst nog verwonderde, maar al gauw verbeten Bellicher op zoek gaat naar de dader(s). Het web blijkt groter en meer omvattend dan verwacht.

Schuurmans rent constant voor zijn leven, zowel criminelen als de AIVD kruisen zijn pad, hij pikt onderweg twee handige hulpjes op en probeert ondertussen ook nog een goede vader te zijn. Over multitasken gesproken. Met Daan zit het wel goed. Zijn reacties zijn over het algemeen natuurlijk en menselijk. Hij vecht om te overleven, maar is geen actieheld en laat het letterlijke vechten aan zijn handige hulpje over. Precies iemand waar we ons mee kunnen vereenzelvigen dus. De hulpjes overtuigen minder, omdat zowel Richard (gered door Michael na een aanslag) als Guusje (advocate) geen eigen verhaal of diepgang hebben, maar puur in dienst staan van Bellicher en zijn acties. Het zelfde geldt voor alle kwaaie en minder kwaaie pieren van wie de drijfveren vaak in het midden worden gelaten. Doordat het verhaal te dicht aan de hoofdpersoon blijft kleven, komt de uiteindelijke nationale dreiging ook niet echt over.

Het verhaal zit in grote lijnen wel goed in elkaar, het zijn de kleinere dingen waar het af en toe mis gaat. Zoals wanneer Michael en Richard in een auto zitten en hun achtervolgers zo goed als kwijt zijn, als Richard roept dat ze op moeten splitsen, waarna Michael de auto verlaat, en al rennend alsnog boeven achter zich aan krijgt. Wat volgt is een aardige scène op een Hollandse locatie (tomatenkwekerij), maar die had beter ingeluid kunnen worden. Ook vervelend is de veel te makkelijke manier waarop Richard, Guusje en Michael elkaar steeds weer vinden en hoe Bellicher in hemelsnaam precies weet vanaf welke plek de boeven willen ontsnappen. Het zijn zaken die de vaart van de film goed doen, maar de geloofwaardigheid zeker niet. Andere grote doorn in het oog is een cruciale scène, waarin Bellicher thuis via een spiegel naar iemand kijkt en zo blijft kijken als er iets verschrikkelijks gebeurt. Visueel misschien een leuk plaatje, maar redelijk belachelijk qua realiteit.

Als speelfilm blijft Bellicher: CEL toch een beetje in de polderklei steken. De toevallige ellende die de hoofdpersoon overkomt dient een groter belang, dat door gebrek aan tijd niet goed uit de verf komt. De vier delen van de tv-serie gaven daar beter de ruimte voor.


(en ik dus niet)

In het voorjaar van 2012 zag ik een oproep op het internet dat Pupkin op zoek was naar figuranten voor de speelfilm Bellicher II: CEL (wat toen nog de officiële titel was). Ik heb mij aangemeld, foto ingestuurd en kreeg te horen dat er zeker wat voor me in het verschiet lag. Na wat heen en weer gemail (en gebel) kreeg ik te horen dat ik op zondag 10 juni bij een kerk in de Prinses Irenestraat te Amsterdam moest zijn. Ik kreeg een persoonlijke brief met daarin informatie over de locatie, kleding, catering, quitclaim (was bijgesloten) en de scène die zou worden opgenomen. Over de scène stond het volgende: “Zondag gaan we de hele middag draaien in een controlekamer tijdens de Herdenkingsdienst van Wolbert Allaart (Marc Klein Essink). Jullie (2) zijn AIVD mannen die de monitoren in de gaten houden. Er is een belangrijke politicus overleden. Kerk is zwaar bewaakt en streng gecontroleerd. Niemand komt zonder ID binnen. Tijdens de herdenkingsdienst gebeuren er heel veel acties achter elkaar. Het wordt heel spannend… einde film. Op de set worden de scènes doorgenomen en krijgen jullie aanwijzingen van de opnameleider. Luister goed naar hem, zodat de opnames snel en goed gaan!”

Het leek me altijd al leuk om eens een dagje op de set van een speelfilm rond te lopen en al helemaal om daarin een piep klein rolletje in te spelen, ergens op de achtergrond. Nu heb ik ooit eerder meegedaan aan opnames voor een trailer en ik was me bewust van het feit dat het voornamelijk wachten, wachten en nog eens wachten is; en dat je maar moet afwachten of je überhaupt ooit in beeld komt, c.q. blijft. Maar met deze brief in handen leek het werkelijkheid te gaan worden. Het zou daarnaast een leuk verhaal voor mijn blog op kunnen leveren. Het liep toch even anders…

Ik werd een dag van tevoren gebeld door degene die zich met de figuranten bezig hield. Helaas ging de shoot niet door die bewuste zondag, maar niet getreurd, het zou op een andere dag plaats gaan vinden. Ook daar kreeg ik bericht over. Alweer een zondag, zelfde plaats en tijd. De zondagochtend van de opnames word ik gebeld. De opnames in Den Haag lopen uit en de shoot van die middag zullen ze niet gaan halen. Excuses. Je hoort van ons.

Niet dus. Ik heb de aangewezen persoon in de loop van de week nog twee keer gemaild, om te vragen of het nog door zou gaan en op welke dag, maar mijn mails konden niet rekenen op een antwoord.

Ik weet genoeg van het filmproces om te weten dat sommige dingen niet volgens schema gaan. Dat stoort me ook niet. Wat ik niet netjes vind is dat ik helemaal niets meer hoorde en dat er niet werd gereageerd op mijn mails.

Jammer maar helaas dus, al heb ik er alsnog een klein verhaaltje uitgeperst, over net niet die ene man in dat zwarte pak van de AIVD.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten