Iemand vroeg mij eens wie mij zou moeten spelen als er een
film over mezelf gemaakt zou worden. Ik antwoordde toen redelijk snel: Ethan
Hawke. Sinds zijn rol in één van mijn favoriete films Before Sunrise heb ik zowel een zwak als bewondering voor hem.
Misschien omdat hij nooit helemaal is doorgebroken, omdat hij niet als een
filmster overkomt, of zich gedraagt, misschien omdat hij zowel in arthouse als
horror films speelt. En niet te vergeten, omdat hij een goed acteur is die
zeker ook enkele toppers op zijn naam heeft (zoals Training Day). Met zijn leeftijd die niet te veel van de mijne
afwijkt leek hij mij een ideale kandidaat.
Aangezien de film over mijn leven er nooit zal komen, koos
Ethan dit keer voor de horror film Sinister
en dat pakt bijzonder goed uit. Hij speelt een schrijver (Ellison) van
non-fictie boeken over onopgeloste misdaden die hij zelf probeert op te lossen
door de zaak in onderzoek te nemen en de steekjes die de politie heeft laten
vallen op te pakken. Zijn eerste boek Kentucky
Blood was tien jaar geleden een grote hit. Sindsdien heeft hij nog twee
boeken geschreven die het er niet bij haalden. Zijn drang om nog één keer goed
te scoren doet hem besluiten het (goedkope) huis te kopen waar een familie is
opgehangen in de tuin (dus daarom goedkope) en waarvan nog een kind wordt
vermist, om van daaruit zijn onderzoek te starten. Zijn vrouw en twee kinderen
weten echter niets van de geschiedenis van het huis.
Ellison treft op zolder een doos aan met een oude 8mm
projector en wat films met opschriften als ‘hanging out’ en ‘bbq’. Het blijken
de gefilmde moorden van verschillende families waarvan de eerste in de jaren ’60
heeft plaats gevonden. Nader onderzoek wijst uit dat er elke keer één kind
vermist wordt. Daarbij verbergen de opnames nog meer informatie die mogelijk
wijzen op een occult ritueel. Naarmate Ellsion’s onderzoek vordert, gebeuren er
steeds meer onverklaarbare dingen.
Sinister moet het
voornamelijk hebben van de algemene onaangename, sinistere (om het woord maar
te gebruiken) sfeer en de onverwachte schrikmomenten. De 8mm films zijn gruwelijk,
het zoontje met heftige nachtmerries* zorgt voor zeer akelige momenten en de perfecte
muziek van Christopher
Young, met bijdragen van o.a. Aghast en Sunn O))) maakt het
geheel compleet. Een schrijver waarvan
de fantasie op hol dreigt te slaan is een bekend gegeven maar wordt goed
uitgewerkt. De obsessieve drang naar succes, die ook financieel van belang is,
het steeds meer gaan drinken, het negeren van het gezond verstand; allemaal
zaken die hem ‘knee deep’ in de bovennatuurlijke verschijnselen brengen,
waarvan de oplettende kijker niet kan denken dat hij ze verzint. Diezelfde
oplettende kijker kan een belangrijke aanwijzing gebruiken om het einde van het
verhaal in te vullen. Aangezien de onheilspellende weg naar dat einde toe en
het enge idee er achter de belangrijkste pijlers van de film zijn, maakt het
zelfs voor die oplettende kijker nog altijd een intense ervaring met een ‘happy
ending’.
*De nachtmerries worden in de film ‘night terrors’ genoemd.
Als kind heb ik iets soortgelijks gehad, waarbij mijn moeder de grootste moeite
had om mij wakker te krijgen. Alleen het slaapwandelen was er gelukkig geen
onderdeel van.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten