In 1846 was Amerika voor wat betreft de slavernij nog verdeeld
in vrije staten en staten waar slavernij
nog niet was afgeschaft. Zo kon het zijn dat je als zwarte Amerikaan in New
York een normaal leven kon leiden terwijl er in Georgia zwarte medemensen eigendom
waren van een plantagehouder. Solomon Northup is gelukkig getrouwd, heeft
kinderen en een mooie toekomst in het vooruitzicht als hij wordt ontvoerd en in
een hok wordt opgesloten. Blanke mannen zeggen dat hij Platt heet en een
ontsnapte slaaf uit Georgia is. Zijn tegenspraak wordt beantwoord met slaag.
Hij wordt met diverse anderen per boot vervoerd naar die zuidelijk gelegen
staat waar hij onder diverse plantagehouders komt te werken. Twaalf jaar lang.
In het begin heeft Northup nog hoop en zegt niet te willen
overleven, maar te leven. Die hoop wordt al gauw de grond in geboord als hij de
plantage bereikt en in aanraking komt met wrede blanken die hij baas moet
noemen en die niet zitten te wachten op een ontwikkelde zwarte met ideeën. Zijn
instelling kost hem bijna zijn leven en aanpassen lijkt de enige optie om te
overleven, want overleven is het enige dat je kunt proberen te doen. De levensomstandigheden
zijn slecht, maar het is vooral degene voor wie je werkt die er een hel van kan
maken, en dat doet Edwin Epps (Michael Fassbender) dan ook. Toch is niet alles
zo zwart-wit. Er zijn van nature goede mensen die wel slaven houden omdat dit
een gewoonte is, maar deze niet mishandelen, zoals de gelovige Ford (Benedict
Cumberbatch) en het feit dat Amerika in beweging was t.a.v. de slavernij laat ook
blanken met andere gezichtspunten toe.
Regisseur Steve McQueen brengt dit alles boeiend,
adembenemend, tragisch en afschuwelijk in beeld met fantastisch spelende acteurs,
waaronder hoofdrolspeler Chiwetel Ejiofor als Northup. Boeiend is het begin,
waarin we zien hoe Northup in de val loopt. Adembenemend als je voelt hoe het
moet zijn als er zo’n onrecht aangedaan wordt waar je niets tegen kan doen. Tragisch
dat niemand te vertrouwen is en dienstbaar zijn de enige mogelijkheid tot
overleven blijkt. Afschuwelijk hoe een mens een ander mens zo kan behandelen,
zowel geestelijk als lichamelijk. McQueen bouwt het zorgvuldig op. Je leeft met
Northup mee, bevind je lange tijd in een gesteldheid van hoe kan dit en wat
moet hij doen om hier uit te komen. Hij is geen held en speelt geen heldenrol,
wat de herkenbaarheid en het realistische karakter van de film goed doet. Het
gevoel van onrechtvaardigheid verstomd als deze wordt overstemd door een
keiharde scène waarin een vrouw wordt mishandeld. Totale afschuw neemt het
over. Hoe kan het dat mensen elkaar dit aandoen.
De invalshoek van het verhaal (naar het boek met
waargebeurde verhaal van Northup) benadrukt het feit dat we het hier hebben
over een vrij man die tot slaaf wordt gemaakt en daar eigenlijk niets tegen kan
doen. Het inlevingselement wordt hierdoor vergroot en maakt de film bijna ras
overstijgend. Zelf had ik ooit het idee voor een film over de slavernij waarin
de rollen omgekeerd zijn en de blanken de slaven zijn van de zwarten. Het zou
zijn doel denk ik voorbij schieten. Iets dat 12 Years A Slave zeker niet doet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten