Ben je net lekker bezig met een potje lesbische seks, wordt
er aan de deur geklopt. En nee, het is niet Sinterklaas maar een man met een
machete die wat vingers van je hand hakt en daar mee vandoor gaat. In de bergen
schurkt hij tussen een verzameling vingers dan met zijn blote pielemuis tegen moeder
aarde.
Dit eigenaardige begin heeft vrijwel niets van doen met de
rest van deze Mexicaanse film, van een Argentijnse filmmaker die geboren is in
Spanje, maar je aandacht is in ieder geval gegrepen.
Het verhaal vervolgt met een zoon en dochter die de bergen
in lopen terwijl papa en mama zich met elkaar vermaken in de auto. De kinderen
komen niet direct terug en worden pas na een zoektocht de volgende dag gevonden.
Alles lijkt in eerste instantie oké, maar ze vertonen veranderd gedrag wat dan natuurlijk
het gevolg kan zijn van de traumatische ervaring. Maar de ouders laten het er
niet bij zitten en gaan op onderzoek. Dat het mis gaat zal niemand verbazen. Belangrijker
is echter op welke wijze.
Deze film neemt zou je kunnen zeggen het einde van Picnic At Hanging Rock en
borduurt dan verder op wat er gebeurd zou kunnen zijn met de verdwenen
kinderen. Wat regisseur Adrián García Bogliano - bekend van o.a. No
Moriré Sola, Masacre
Esta Noche en Sudor Frio
- goed doet, is het in het ongewisse laten van de kijker (en de ouders) of
er echt iets demonisch aan de hand is, of dat het de verbeelding is die ons (en
hen) parten speelt. De ouders willen niet alleen weten wat er is gebeurd, ze
nemen ook het recht in eigen handen als ze denken dat dit het recht is dat moet
geschieden. De duivel komt in vele gedaantes. Het einde van Here Comes The Devil is minder vaag dan Picnic At Hanging Rock en laat genoeg
ruimte voor eigen invulling, maar kent een zelfde soort tragische schoonheid,
die pas na een dag of wat tot je doordringt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten