maandag 24 februari 2014

American Hustle


American Hustle gaat in principe over twee oplichters die richting het einde van de film de beste truc ooit uit hun mouw moeten schudden. Dat zeggen ze dan ook van tevoren. Dus de kijker is op zijn hoede en ziet de verrassing van mijlenver aankomen. Een stevig minpuntje. Op zich nog door de vingers te zien als er verder genoeg te beleven valt. Dat valt er wel, maar het is voornamelijk een gigantisch rommeltje, met wat aardige vondsten hier (beginscène met Christian Bale die als Irving Rosenfeld zijn toupet in orde brengt) en daar (zoenscène in een stomerij tussen de voorbijrazende kleding in plastic), maar nauwelijks verhaal en veel op zichzelf staande dialogen die een beeld moeten geven van de personages, die echter vooral vrij plat, karikaturaal en één dimensionaal blijven, terwijl de acteurs vrij hedonistisch, vol van zichzelf overkomen. De overkill aan dit soort scènes zijn daarbij niet markant genoeg en gaan hand in hand met de overkill aan muziek uit het tijdperk waarin e.e.a. speelt (zeventiger jaren). Een tijdperk dat verder op obligate en weinig verrassende manier wordt neergezet.

Mijn aandacht verschuift al snel van het verhaal naar de weinig verhullende decolleté van Amy Adams, wat op zich niet erg is, maar nooit de bedoeling kan zijn.


American Hustle doet me denken aan Casino. Zelfde tijdsbeeld, gesjoemel in de marge, labiele vrouw (Jennifer Lawrence vs. Sharon Stone), iets te gretige mannen, ook wat rommelig, maar God, wat werden de spijkers daar op de kop geslagen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten