maandag 13 oktober 2014

Horns


Iggy’s liefde van zijn leven is vermoord en het hele dorp denkt dat hij het heeft gedaan. Hij heeft alle schijn tegen zich, voelt zich door iedereen in de steek gelaten, verliest zijn geloof in God en wordt gezien als de duivel zelve. Verdomd als daar niet twee hoorns uit zijn voorhoofd groeien die het beeld dat iedereen van hem heeft compleet moet maken. De getormenteerde ziel met wraakzucht  brengt vanaf dan ook letterlijk het slechtste in mensen naar boven. Als ze hem ontmoeten kunnen ze niet anders dan hun ergste gedachten kenbaar maken, waarna hij ze tot actie aan kan zetten. Deze nieuwe gave gebruikt hij om er achter te komen wie de moordenaar van zijn vriendin is, ondertussen (via anderen) een spoor van vernieling en losbandigheid achter latend.

Het aardige gegeven dat de ware aard van de mens ongefilterd naar boven komt en dat niemand gevrijwaard is van ‘zondige’ gedachten zorgt voor een aparte insteek in een banale moordzaak. Die insteek levert grappige taferelen op, maar het geeft ook te veel overtollig vet, te weinig richting en een te vlakke invulling. Misschien is het ‘grappige’ effect niet op zijn plaats. Zijn de flashbacks een obstakel in het ritme van de film. Is het geen verrassing wie de moord op zijn geweten heeft. Is de reden er van te simplistisch, terwijl de moord bruut is. Wordt het religieuze aspect wel erg letterlijk en bombastisch naar het einde. Voelt het allemaal wat geforceerd aan zonder nu echt diep te gaan.

Aan het einde van de film heb je het idee dat je eigenlijk niet veel bijzonders hebt gezien, terwijl je dat op grond van het uitgangspunt en de beelden wel had verwacht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten