Als je mijn blog een beetje volgt heb je kunnen lezen dat
David Cronenberg een belangrijke rol in mijn filmische opvoeding heeft vervuld.
Na een lange reeks van indrukwekkende vernieuwende horrorfilms, was Naked Lunch de eerste film van hem die
me niet kon boeien. Vanaf toen kende zijn films ups (A History Of Violence, Eastern
Promises) en downs (Spider, A
Dangerous Method) voor mij, met als dieptepunt een film waar ik echt
niet doorheen kwam, Cosmopolis, waarbij
ik op de helft gestopt ben, wat ik normaliter nooit doe. Het vuur werd echter
weer ongelooflijk aangewakkerd tijdens mijn bezoek aan de mooie tentoonstelling
over het werk van Cronenberg in Eye genaamd The
Exhibition. Oog in oog staan met de ‘telepod’ uit The Fly, de televisie waaruit een hand met pistool verschijnt uit Videodrome, de ‘Gynecological Tools for
Operating on Mutant Women’ uit Dead
Ringers, de ‘Gristle gun’ en ‘MetaFlesh Game-Pod’ uit eXistenZ. Ik was dieper onder de indruk dan ik had verwacht en het
bracht me terug naar mijn misschien wel favoriete film ontdekkingsperiode in
mijn leven. Dus ja, ik heb zelfs een selfie gemaakt met die verdomde Mugwump
uit Naked Lunch. Dat ik Cronenberg’s nieuwste
film gewoon weer ga zien moge duidelijk zijn…
Maps To The Stars geeft een diabolische blik in ‘the lifestyle
of the rich and famous’. Havana Segrand (Julianne Moore), een neurotische
filmster op leeftijd met een aantal niet verwerkte trauma’s die in een film
over haar (overleden) moeder de rol van haar moeder wil spelen. Benjie Weiss (Evan
Bird), een over het paard getild kind-acteur die in het vervolg gaat spelen van
de succesfilm waar hij stinkend rijk van is geworden, maar ook een respectloze
eikel. Zijn vader Dr. Stafford Weiss (John Cusack), die met teksten als “I’m
going to press on a personal history point” en “people don’t enter our lives
just randomly, we call them” via zweverige manuele en psychotherapie de stress
uit de sterren probeert te halen. Chauffeur Jerome Fontana (Robert Pattinson)
die de Hollywoodsterren rond rijdt, maar zelf natuurlijk ook bezig is met
acteren en schrijven, hoewel dat nog niet zo wil vlotten. En dan is daar ook de
ietwat mysterieuze Agatha (Mia Wasikowska) die de persoonlijke assistent wordt
van Havana, maar ook met een geheim rondloopt met alle gevolgen van dien.
Dit is een wereld waarin alles om uiterlijk, seks, geld en
macht draait, je gewoon een Vicodin of Zoloft neemt als het even niet gaat, iedereen
in therapie is en aan yoga doet, voornamelijk aan zichzelf denkt, bezig is met
presteren, de glimlach van plastic is, de wereld je moet zien behalve als het
je niet uitkomt en iedereen worstelt met persoonlijke demonen.
Cronenberg gebruikt misschien stereotypen, maar ze zijn wel
van vlees en bloed. Hij schetst een wereld vol tragische en verknipte figuren.
Iets afstandelijk, best grappig, duister en zeer fascinerend. Kortom, een film
die zeker in mijn ‘ups’ lijstje zit.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten