Het woeste, geïsoleerde IJslandse boerenlandleven. Prachtige
vergezichten, grootse weilanden en stallen met koeien om in het levensonderhoud
te voorzien. Hera is twaalf als ze haar oudere broer op afgrijselijke manier dodelijk
ziet verongelukken. Natuurlijk volgt er een dienst in de kerk, maar de haat
borrelt op in Hera die het liefste weg van dit alles zou lopen, maar te veel
verbonden is met haar broer om dit te doen. Ze zoekt daarom heil in de muziek
die haar broer zo aansprak: Metal!
Er gaan jaren voorbij, waarin het gewone leven verder gaat,
maar nog nooit zo weinig betekenis had. Ieder gaat op zijn eigen manier met de
dood van kind of broer om. Vader ziet er oud uit, maar wil verder. Moeder maakt
vaak een afwezige indruk, blijft steken in haar verdriet. Hera is recalcitrant,
gaat op in de muziek die ze luistert en maakt, heeft grootse
plannen die echter worden gesmoord in de verantwoordelijkheden van alle dag.
Niet zo veel woorden, veel mooie veelzeggende beelden. Zoals
wanneer Hera de koeien vrij laat uit de schuur om ze de vrijheid te geven die
ze zelf zo verlangt. Maar je kunt niet wegrennen van het verdriet dat in je
zit. Zowel grappig als zeer aangrijpend en toch precies de juiste toon. De film
maakt een diepe indruk op me. Dat heeft deels te maken met het feit dat het op
sommige fronten dichtbij komt (mijn kamer hing vol met posters van hardrock en
metal bands, toevlucht zoeken in muziek, loner, tegen de stroom in gaan), maar
het knappe van de film is dat het veel verder reikt dan dit. Het gaat om
opgekropt verdriet, het belang van het verwerken daarvan, loslaten en verder
kunnen gaan met steun van anderen. Dat tijd alleen niet alle wonden heelt. Het
feit dat de film ook nog wat vooroordelen onderuit schopt (zowel vanuit als
tegen Hera) laat zien dat er geen kanten worden gekozen, maar begrip wordt
gevraagd.
Metalhead is een prachtige zwarte parel die een Arthouse
roulatie zou moeten krijgen. De poster die mij juist aansprak kan mensen
afschrikken, wat niet de bedoeling moet zijn. “Don’t judge a book by it’s cover”
is een kernwaarde van de film.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten