Als ik naar Amsterdam ga om een film te zien, probeer ik er
meestal meer dan één te bekijken, wat dan een hele puzzel is, want de tijden
sluiten vaak niet goed op elkaar aan. Zo blijken de stukjes op dinsdag niet,
maar op woensdag wel in elkaar te vallen en kan ik vandaag maar liefst drie
films gaan zien. Te beginnen met Nightcrawler
wat overigens geen spin off van het geweldige creatuur
uit X-Men 2 is.
Vóór de hoofdfilm eerst reclame en trailers.
Een reclame
van Metro, over delen en doorgeven. Voor de bioscoopversie hebben ze er nog
een klein stukje aangeplakt, dat we ook ‘filmnieuws en recencies’ (sic) in die
krant kunnen vinden. Was dit een haastklus? Ik hoop dat ze voor de krant zelf
een betere corrector hebben.
Trailers dan. Into The
Woods. Ik had daar al een
trailer van gezien, waardoor ik meteen wist dat ik daar niet naar toe ga. Geen
musical voor mij… Maar als ik eerst deze trailer had gezien
had ik daar wat anders over gedacht.
De hoofdfilm. Nightcrawler.
Jake Gyllenhaal speelt Louis Bloom, een louche figuur zonder werk die spullen
steelt en doorverkoopt om aan zijn geld te komen. Hij is op zoek naar een baan,
maar de film legt al snel een dubbele moraal vast, als de opzichter aan wie hij
gestolen bouwmaterialen verkoopt deze wel af wil nemen, maar geen dief in
dienst wil. Bij toeval komt Louis in aanraking met de wereld van
nieuwsvergaring. De bloederige versie welteverstaan. “If it bleeds, it leads”
weet doorgewinterde veteraan Joe Loder (mooie bijrol van Bill Paxton) hem te
vertellen. Gewapend met een politiescanner en een videocamera uit een
pandjeswinkel gaat Louis de hort op, op zoek naar ongelukken en
geweldsconflicten om deze vast te leggen en te verkopen als nieuwsitem aan de
lokale tv zender. Hij gaat daarin een stuk verder dan zijn concurrenten,
waarbij de grenzen van verantwoordelijk gedrag niet worden opgerekt, maar
ruimschoots overschreden.
De plofkip en het ei. Mensen willen zo min mogelijk betalen
voor kip, dus zorgt de boer voor de financieel optimale (maar
dieronvriendelijke) omstandigheden en biedt de supermarkt het vlees aan. Dan
kun je er over discussiëren of de consument zijn gedrag aan moet passen, of de
supermarkt, of de boer. Of misschien moet de regering gewoon regels opstellen…
Het jagen op bloederig nieuws komt op hetzelfde neer. In Nederland ligt er dan
een fotograaf in de bosjes om Linda de Mol vast te leggen in haar ochtendjas,
waarna er een sappig verhaal aan wordt toegevoegd en het in gedrukte vorm flink
wordt afgenomen. In Nightcrawler gaat
het een stuk verder, hoewel de film zich beperkt tot de vergaarder en de
aanbieder, en de consument dus buiten beeld blijft. Bij de tv zender gaat het
om de scoop, ‘exclusive video’, ‘breaking news’ en wel even zeggen dat ‘viewer
discretion advised’ is, zodat de kijker weet dat er iets sappigs aan zit te
komen. Zolang het wettelijk door de beugel kan, maken ze zich niet zo veel
zorgen om de ethische kant van het verhaal. Hoge kijkcijfers betekent geld in
het laadje. De aanbieder van dat nieuws moet er voor zorgen dat wat hij heeft
beter is dan wat de concurrent aanbiedt. In Louis zien we de (hopelijk niet op
waarheid gebaseerde) excessieve kant van dit verhaal. Louis wordt op
meesterlijke wijze gespeeld door Jake Gyllenhaal. Met zijn vettige haren,
ingevallen snoet en obsessieve ogen zet hij een loner neer, zonder vrienden of
familie. Een zeer welbespraakte leugenaar die alles naar zijn hand zet om tot
het maximale resultaat te komen. Na verloop van tijd kom je er achter dat zijn
welbespraaktheid bestaat uit oneliners, definities, samenvattingen en holle
frases die hij van internet heeft gehaald. “A friend is a gift you give
yourself”. Louis blijkt een soort autist
met gestoorde trekken.
Omdat de film de kant van de consument buiten beschouwing
laat, zet het je misschien iets minder aan het denken dan wellicht mooi zou
zijn. Dat neemt niet weg dat dit een uiterst goed gespeelde, akelige, maar ook
zeer spannende film is, die zelfs op een wrange manier grappig is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten